• anoukgerritsen

Tirana in 2 dagen!

Bijgewerkt op: 10 aug. 2023

Vorige zomer bezochten wij tijdens onze roodtrip door de Balkan de stad Tirana. We hadden al wat van deze stad gehoord doordat de voetbalclub Feyenoord hier de finalewedstrijd moest spelen vorig jaar, maar verder wisten we nog weinig over deze stad. We besloten dat we hier zeker even een kijkje moesten nemen en wilden hier graag de Free Walking Tour meelopen om over de stad en het land te leren. Ben je benieuwd wat wij allemaal hebben gedaan in deze stad en wat we van de stad vonden? Lees dan verder!

04/08/2022 - 05/08/2022

Dag 1.

Op 4 augustus reden we vanaf Kruje richting Tirana. We hadden in de voormiddag de Bazaar en het kasteel van Kruje bezocht en reden na de middag richting Tirana. Dit was ongeveer een uur rijden, dus dat is lekker dichtbij. We sliepen in het Hilton Garden Inn Tirana hotel, voor ons ideaal. De kamers en locatie waren top voor ons, het was ongeveer 30 minuten wandelen naar het centrum. Ook hier wilden we graag de free walking tour doen en deze begon om 18:00 uur. We besloten wat eerder richting het centrum te gaan om even wat kleins te eten en alvast het stadion van Tirana te bezoeken. Feyenoord had hier eerder dit jaar gevoetbald, dus we vonden het leuk om het stadion even te bezoeken. De Feyenoordsupporters hadden hier en daar nog wat stickers achtergelaten haha.

Daarna begon de tour. We moesten hiervoor verzamelen op het Skanderbeg Square, een groot plein in het midden van Tirana. Hier werden alle toeristen verdeeld onder de tourguides en gingen we op pad. Wij hadden een hele leuke Engelssprekende tourguide, die ons veel informatie vertelde over de stad Tirana, maar vooral ook over de geschiedenis van Albanië. Albanië was tot 30 jaar geleden nog communistisch en daardoor was het leven van deze mensen tot die tijd echt totaal anders. Hij had leuke voorbeelden over zijn opa die voor deze tijd bijvoorbeeld nog nooit bananen, Coca Cola, kauwgum etc had gezien. Hij vroeg keer op keer zijn kleinzoon bananen mee te brengen als hij langs kwam, hiermee kon hij alleen de ene keer écht bananen bedoelen, maar een andere keer kon hij boos worden omdat hij Coca Cola bedoelde haha. Voor deze mensen waren al deze nieuwe ontdekkingen moeilijk uit elkaar te houden. Ook leerden we dat de mensen, op de dag dat het communisme viel, ineens auto's konden kopen. Ze hadden alleen helemaal geen rijbewijs, want er waren geen rijscholen. Ze gingen dus gewoon op pad en leerden het al doende. Nu begrepen wij ook hoe het kan dat de mensen hier totaal niet kunnen autorijden haha. 😂

Verder liepen we tijdens deze tour langs een van de 173.000 bunkers in Albanië. In de communistische tijd was dictator Enver Hoxha erg bang voor oorlog. Daarom liet hij enorm veel bunkers bouwen, mocht Albanië in oorlog terecht komen. Door het hele land zie je dan ook deze koepeltjes boven de grond uitkomen. In Albanië heb je ook een bunker die je kunt bezoeken, daar gaan we op dag 2 naartoe.

Ook ging de tour langs het huis van de voormalig dictator Enver Hoxha. De tourguide vertelde ons dat ze tijdens het programma 'Wie is de mol?' in deze woning zijn geweest. Dit was erg bijzonder want verder is dit huis nog nooit opengesteld voor publiek.

Tegenover dit huis zit de fastfoodketen KFC, dit is erg bijzonder want in Albanië heb je niet veel fastfoodketens. Het logo van de KFC is een lachende man, ze schijnen de KFC zo te hebben gebouwd dat deze lachende man uitkijkt op het huis van de dictator. Ze zeggen 'het communisme wordt neergekeken door de kolonel van de KFC.

We liepen langs de ambassade van Rusland. Omdat Albanië graag wil dat de oorlog in Oekraïne stopt, hebben ze de naam van de straat waarin de Russische ambassade zit veranderd naar: 'Free Ukraïne street'. Zodat de post naar de Russische ambassade wordt verstuurd naar dit adres.

Tijdens de tour door deze stad, kom je heel erg veel kleur tegen. De inwoners van Tirana zijn heel erg bezig met het verbeteren en mooier maken van de stad. Er wordt super veel woonruimte bijgebouwd, en de stad wordt vrolijk gemaakt door muurschilderingen, kleur op straat en vrolijke verkeersborden. Kijk maar eens rond door de stad en je zult er helemaal vrolijk van worden.

De tour eindigde weer bij het Skanderbeg plein. Skanderbeg is een Albanese held en op dit plein staat een heel groot beeld van hem. Ook staat er op dit plein een belangrijke moskee voor de stad. In de tijd van het communisme mochten de mensen nergens in geloven. Veel kerken en moskeeën zijn daarom verwoest of verwaarloost. Dit is een van de weinige moskeeën die bewaard is gebleven en is weer helemaal mooi opgeknapt.

Verder viel het ons op dat het Skanderbeg plein helemaal nat is en dat er over water uit de tegels komt. We vroegen ons af waarom dit is. Dit is vooral om het plein een klein beetje te koelen. Het wordt in de zomer ontzettend warm in Tirana en omdat dit een heel groot open plein is kan het hier heel erg warm worden. Ze koelen dit plein met water, het water komt op verschillende plekken uit de tegels, het plein loopt een beetje af dus het water loopt over de tegels heen en wordt beneden weer opgevangen zodat het weer opnieuw over de tegels kan lopen. Het is hierdoor inderdaad niet mega warm op dit plein.

Wat een indrukwekkende en leerzame tour was dit! Heel blij dat we dit gedaan hebben! Na de tour gingen we nog even wat eten (bij de KFC) en gingen we lekker met de taxi terug naar ons hotel. Het was inmiddels al laat in de avond en we waren moe van deze drukke dag. Morgen gaan we zelf rustig nog lekker struinen door de stad.

Dag 2.

Omdat we heerlijk aan het genieten waren van het slapen in een hotel, sliepen we vandaag lekker uit en namen we rustig de tijd voor een lekker ontbijtje in het hotel. We vinden het kamperen echt fantastisch en het geeft ons super veel vrijheid, maar af en toe is dit toch ook wel eventjes lekker. Daarna zagen we dat het weer mega lekker weer was, dus gingen we weer op pad. We hadden gezien dat er een soort markthal was in de stad, dus daar liepen we naartoe. De markt heet Pazari i Ri en dit was ongeveer 40 minuten lopen vanaf ons hotel. Onderweg kwamen we natuurlijk weer allerlei moois tegen waardoor we veel omweggetjes namen en veel stopten voor foto's. Én we zagen weer lekker veel kleur, daar word je toch vrolijk van!

Na een heerlijke wandeling door deze fantastische stad, kwamen we aan bij de markt. Een gedeelte van de markt was binnen en een gedeelte buiten. Inmiddels was de temperatuur alweer aardig opgelopen en ook op deze markt was het super warm. We kochten niets, maar vonden het wel super leuk om te kijken wat deze mensen allemaal verkochten. Het was echt van alles, kleedjes, vintage spullen, groente en fruit, kruiden, olie. En ook hier kon wat kleur niet ontbreken.

We besloten op dit plein eventjes lekker te gaan zitten en lekker een smoothie en een soepje te bestellen. We zaten heerlijk op een terras onder de waaiers dus konden een klein beetje afkoelen. Het was zo leuk om de drukte op de markt te zien. Ook zaten we tegenover een waterfonteintje waar veel mensen kwamen om wat verkoeling te zoeken. Het viel ons vooral op dat hier heel erg veel oudere mensen kwamen. Genieten om dit lekker te bekijken.

Na deze korte en welverdiende pauze, gingen we weer lekker op pad. We bezochten het Ministry of Agriculture (de rechtste foto hierboven). Anouk wilde hier graag een foto maken want ja dit is natuurlijk echt een insta-spotje. Ze deed weer even een dansje en Stijn maakte de foto's en voilà! 😂 Eerlijk, het gebouw is wel echt insta-proof!

Daarna wilden we het museum Bunk'Art2 bezoeken. Deze zat echt recht tegenover het ministerie. Dit museum is gevestigd in een bunker en hierin kun je een tentoonstelling bekijken over het leven in Tirana onder het communistisch regime. Je loopt door de verschillende gangen en ruimtes in de bunker en ziet heel veel foto's en filmpjes. Er staan ook bordjes met verhalen bij, heel erg indrukwekkend vonden wij.

Daarna bezochten we nog het stadion van de voetbalclub van Tirana. We hadden het stadion waar Feyenoord had gespeeld al gezien, maar hier traint geen voetbalclub. We waren dus benieuwd naar waar ze wel trainen. Nou hier schrokken we van haha. Het is gewoon een klein voetbalveldje wat je normaal gesproken in een dorp ook kunt tegenkomen. Wel heel erg grappig om te zien. Verder liepen we heerlijk door de stad en bezochten we nog een kerk en mooie gebouwen die we onderweg tegenkwamen.

In de avond hadden we zin om lekker te gaan eten. We zochten naar een leuk restaurant en kwamen uit bij een sushi restaurant en cocktailbar 'Salt'. Het was echt een prachtig restaurant met heel erg lief personeel. Het eten was geweldig, net zoals de mocktails. Tsja na de voedselvergiftiging voelden onze buikjes toch nog niet optimaal dus én sushi én alcohol leek ons wel heel heftig in een keer. 😂 Maar de mocktails waren mega lekker en dit ziet er toch ook gewoon heel erg gezellig uit! 🫶🏼

Dit waren onze 2 dagen in Tirana. Wij vonden deze stad echt helemaal geweldig. We hadden er van tevoren niet zo heel erg veel over gehoord en gelezen, dus we gingen er vrij open in. Maar de stad heeft ons echt verrast. De mensen zijn ook hier weer heel erg lief. Ook valt het echt op dat de stad ontzettend druk bezig is met verbeteren en uitbreiden. Ik denk als we hier over 5 jaar terugkomen, dat de stad er weer compleet anders uit ziet.

We vonden het super bijzonder om zoveel over de stad en het land te leren en zullen hier zeker nog een keer terug komen.

Hopelijk vond je het leuk om te zien wat we allemaal hebben gedaan in Tirana! Ben je nou benieuwd naar onze hele reis door de Balkan of naar meer tips over de verschillende plekken in de Balkan? Neem dan zeker even een kijkje verder op deze blog.

Volg ons op instagram: @anoukgerritsenn voor een kijkje in ons dagelijkse leven en @daktentventure voor onze daktent avonturen. En mocht je vragen hebben of nog meer tips, mag je ons altijd een berichtje sturen!

Dankjewel voor het lezen!