• anoukgerritsen

Zussen-weekend in Kopenhagen

Samen met mijn zusje ging ik in oktober een weekendje naar de stad Kopenhagen. Mijn zusje vloog vanuit Nederland, ik vanuit Wenen. We hadden op Insta en TikTok al veel gezien over de stad Kopenhagen en hierdoor vooral heel veel zin gekregen om lekker koffietjes te drinken, heerlijk te eten bij de vele hippe bakkerijtjes en veel te wandelen en shoppen. Natuurlijk deel ik graag onze favoriete plekjes.

Slapen

Het hotel waarin wij sliepen heette Savoy Hotel & Bar. We vonden dit hotel via www.booking.com en vonden de prijs/kwaliteit verhouding helemaal top.

De locatie van het hotel is: Vesterbrogade 34, 1620 København, Denmark en deze locatie is echt helemaal perfect. Op loopafstand van het centrum met alle bezienswaardigheden en restaurantjes. En ook het ov zit in de buurt. Het hotel is helemaal hip ingericht, het personeel is super vriendelijk en tussen 17:00u. en 18:00u krijg je zelfs een gratis glaasje wijn! Het kamertje waarin wij sliepen (waarschijnlijk de kleinste/goedkoopste) was wel echt maar heel erg klein. Maarja, je slaapt er alleen maar dus voor ons geen probleem en het was wel schoon en netjes en dat is het belangrijkste.

Eten&drinken

Delambò - Insta

Delambò is een heel schattig koffietentje waar wij hebben ontbeten. Het is maar een klein zaakje met wat zitplekjes binnen en buiten een klein terrasje met 3 tafeltjes. Wij hadden een erg leuk plekje in het raamkozijn (altijd mijn favoriete plekje). We dronken een flat white, die vers voor ons werd gemaakt en aten oprecht de lekkerste croissant die ik ooit heb gegeten. Je denkt misschien 'ontbijten met een croissant en koffie, is dat wel genoeg?' Nou ik kan je vertellen dat je na deze croissants echt eventjes vol zit haha! Wij vonden dit een aanrader.

Wulff & Konstali - Insta

Dit is echt een mega aanrader en zou ik zeker op je lijstje zetten als je Kopenhagen gaat bezoeken! Wij kwamen hier op zaterdag rond 11 uur, de perfecte brunch tijd! Wulff & Konstali heeft wat plekjes binnen om te zitten (wij kozen wederom een fijn plekje in het raamkozijn), maar ze hebben ook een mega terras buiten waar je heerlijk in het zonnetje kunt zitten.

Bij deze geweldige bakkerij/ontbijt/lunchzaak kun je diverse warme/koude drankjes kopen, heerlijke broodjes, maar je kunt ook kiezen voor een Brunch-menu, dat kozen wij en was echt GEWELDIG! Zie de foto hieronder, dit wil je toch? Voor 150 kronen pp. (zo'n 20 euro) kies je 5 gerechtjes van een brunchkaart, deze streep je aan op een kaartje en lever je in bij een van de medewerkers. Er staat echt van allerlei lekkers op de kaart, dus het is lastig kiezen. Alles wat we kregen was vers en zo ontzettend lekker. Helaas was het ook wat veel haha, maar we kregen een zakje en konden het lekker meenemen, zodat we er de hele dag van konden genieten.

Buka bakery - Insta

Dit was de eerste bakkerij in Kopenhagen waar we lekker gingen eten. We waren net aangekomen, hadden de spulletjes in het hotel gebracht en kregen aardig trek. De vitrine lag vol met allerlei lekkers en het was dan ook erg moeilijk om te kiezen wat we wilden haha. We gingen uiteraard voor 2 verschillende dingetjes zodat we lekker konden delen. Het was heerlijk!

Kafbar - Insta

Hier helaas geen foto gemaakt, maar wat is dit een leuk zaakje. We waren er al een paar keer langs gelopen, maar steeds dachten we 'Hmm, dit is het niet helemaal'. Maar we bleven nieuwsgierig want het had erg goede recensies op Google, dus gingen we op de laatste dag toch een kijkje nemen. Dat was een goed idee, het was zo gezellig binnen en de koffie was echt heel lekker!

Bistro Central - Insta

Na een dagje wandelen door de stad, krijg je honger haha. Dus gingen we op zoek naar een leuk terrasje om wat te snacken en te borrelen. Bistro Central heeft een heel gezellig terrasje, maar is ook van binnen heel mooi om te zien! Wij dronken een Deens biertje en bestelden een borrelplankje.

Atelier September - Insta

Dit plekje zagen we veel voorbijkomen en wilden we zeker weten bezoeken. We hadden in de ochtend niet zoveel ontbeten en waren al flink aan het wandelen geweest, dus besloten we dat het tijd was voor een korte pauze. We bestelden een lekkere havercappu en daarbij een stukje roggebrood, met boter en een eitje. Iets wat veel op de menukaart staat in Kopenhagen. Wij zijn erg enthousiast over Atelier September en vinden het zeker een bezoekje waard!

Delphine - Insta

Ook over Delphine hadden we al veel goede verhalen gehoord. Je kunt hier allerlei hapjes bestellen om lekker te delen. We raden wel aan om te reserveren, want het is vrijwel altijd volgeboekt. Tot onze verbazing zat dit restaurant ook nog eens om de hoek bij ons hotel, ideaal. We vonden het eten en de sfeer helemaal geweldig! Ook een aanrader.

El Viejo Mexico - Insta

Op onze eerste avond hadden we geen restaurantje gereserveerd, we wilden gewoon lekker rondlopen en kijken waar we uit zouden komen. Dit bleek alleen nog niet zo makkelijk, want op heel veel plekken moet je reserveren om er te kunnen eten. Toen kwamen we dit Mexicaanse restaurant tegen en dat beviel ons wel. We hebben leuk gezeten en lekker gegeten.

Fabro - Insta

Fabro is een van de plekjes waar we eigenlijk meteen graag naartoe wilden, maar wat helaas niet is gelukt. Je schijnt hier heerlijke pastas te kunnen eten, maar je kunt niet reserveren en het zit vrijwel altijd vol. Wel kun je dan buiten op straat in de rij wachten tot iemand klaar is met eten haha. De rij was alleen al zo ontzettend lang toen we aankwamen en we hadden iets teveel honger om lang te wachten, dat we besloten verder te kijken. Helaas, misschien komen we nog wel eens terug.

Shoppen

Tijdens het shoppen heb je natuurlijk weinig handen vrij en tijd om foto's te maken. Ik heb dus ook precies nul foto's van de winkels die we hebben bezocht haha. Maar hier onze favoriete winkeltjes op een rij:

• Stilleben no. 22

• Posterland

Bezienswaardigheden

Vrijstad Christiana

Christiana is een wijk in Kopenhagen, die in 1971 werd overgenomen door krakers. Ze wilden graag dat deze plek een vrije stad zou zijn, zonder btw. en met hun eigen regels en wetten. Het is een hele creatieve wijk met veel kleur en is echt heel erg leuk om te bezoeken. Wij hebben hier heerlijk gewandeld en een drankje gedaan op een terrasje. Deze foto is gemaakt buiten de poorten, houd er wel rekening mee dat het eigenlijk niet is toegestaan om foto's te maken binnen de poorten. Wij hebben dat dus ook niet gedaan en vonden dit wel wat leuks hebben haha. Je moet er zelf maar een kijkje nemen om echt te kunnen zien wat er allemaal gebeurt in dit deel van de stad. 🤪

Nyhaven

Als je het hebt over Kopenhagen dan komt er natuurlijk een beeld in je hoofd op, de gekleurde huisjes aan het water; Nyhaven. Dit is een leuk stukje van de stad om te wandelen. Helaas begon het bij ons net te regenen, maar dat mocht de pret niet drukken. Zeker een bezoekje waard.

Københavns Rådhus

Ons hotel zat ongeveer 10 minuten lopen van het raadhuis af en dit was eigenlijk iedere dag het beginpunt van onze stadbezoekjes. Het is een groot plein wat tevens het begin is van de winkelstraat met alle gezelligheid.

De kleine zeemeermin

Het feit dat we hier niet een foto hebben gemaakt zegt wel genoeg haha. We wilden dit weekend niet alleen maar shoppen en terrassen, maar ook wat zien. Dus openden we een 'things to do in Kopenhagen' lijstje en afvinken maar. De kleine zeemeermin was wel echt een teleurstelling. Het beeld was ontzettend klein en het stond er helemaal vol met bussen en boten van toeristen. We hebben het beeld van een afstandje gezien en zijn snel weer omgedraaid.

Ook bij de volgende plekjes heb ik geen foto's gemaakt haha. Te druk met kletsen en genieten. Maar wel erg leuk om te bezoeken.

• Rosenborg Castle

• Torvehallerne (foodhall)

• Kongens Nytorv

Vervoer

Wij hebben vrijwel alles te voet gedaan in Kopenhagen. Je ziet ook veel mensen fietsen en er zijn veel fietspaden, dus dat zou ook een fijn vervoersmiddel kunnen zijn. Maar wij houden allebei erg van wandelen en alles was prima op wandelafstand, dus dat werkte goed. Om van de luchthaven naar de stad te komen boekten we een metro ticket.

Wij vonden de stad Kopenhagen echt geweldig voor een citytrip, vooral voor een lekkere met veel winkeltjes en restaurantjes. Ook kregen we helemaal inspiratie om ons huisje opnieuw in te delen en onze kleding anders te gaan dragen, want alles en iedereen zag er zo mooi uit daar. Voor ons was 2 nachten verblijven hier genoeg, dan kan je alles wel zo'n beetje zien in de stad.

Mocht je nog vragen hebben dan mag je me altijd een berichtje sturen via Instagram.

Dankjewel voor het lezen!