top of page
  • anoukgerritsen

1 dag in Gjirokastër!

Tijdens het plannen van onze prachtige reis door de Balkan in Augustus 2022, kreeg deze stad al snel een plekje hoog aan mijn lijstje met plekjes waar ik graag heen wilde! Ik had er veel mooie foto’s van gezien en positieve verhalen over gelezen. En hier heb ik zeker geen spijt van! Wat een prachtige en fotogenieke stad. 📸🤩 Lees snel verder voor onze tips!


13/08/2022

 

De laatste stad die we bezochten in het land Albanië, was Gjirokastër. We hebben lang getwijfeld of we deze stad op ons lijstje moesten laten staan. Gjirokastër lag erg ongunstig op onze route. Het aantal kilometers wat we moesten rijden naar deze stad was niet zo heel veel, maar doordat ze geen enkele snelweg kennen in Albanië, doe je hier al snel erg lang over. Toch was ik té nieuwsgierig geworden naar deze stad, door alle prachtige foto's die ik zag op instagram. En ik moet je zeggen, deze stad is het rijden zéker waard! Ben je benieuwd wat wij allemaal hebben gedaan in deze stad? Lees dan snel verder.


1. Het kasteel van Gjirokastër.

Wij sliepen de avond voordat we Gjirokastër gingen bezoeken, op een camping in de buurt. We waren dus al heel vroeg in de stad en dat is wel echt een aanrader als je een parkeerplekje wilt bemachtigen. Het werd al snel drukker en er zijn maar weinig parkeerplekken. Wij parkeerden onze auto hier. Het is gratis dus dat is top.

Vanaf deze parkeerplek is het ongeveer 10 minuten lopen naar het kasteel, dit is wel vrij stijl dus je begint de dag met een goede workout haha. Je betaalt om binnen te komen 200 Lek, dat is zo'n 2 euro. Je kunt hier lekker zelf rondlopen en overal staan informatiebordjes met info over het kasteel. Omdat het kasteel zo hoog ligt, kijk je heel mooi uit over de stad. Zeker een bezoekje waard.



2. Gallery Irish pub

Na het bezoek aan het kasteel hadden we wel zin in wat te drinken. Dus gingen we richting het centrum van Gjirokastër, op zoek naar een leuk koffiebarretje. Al snel liepen we tegen dit café aan die helemaal vol hing met teddyberen. Super leuk om te zien. We besloten om hier een lekkere ice cappuccino te bestellen en eventjes te chillen. Zeker een aanrader! Aardig personeel, lekkere koffie en zeker niet duur. Breng ook zeker even een bezoekje aan de toiletten. 🙃 Ik ben vergeten om hier een foto te maken, maar deze zijn heel gaaf versierd met telefooncellen uit Londen, olievaten, whiskyflessen etc.



3. Bezoek Qafa e Pazarit

Als je in Gjirokastër bent, kan een bezoek aan dit winkeltje niet ontbreken. Dit winkeltje is wat de stad zo bekend en bijzonder maakt. Het is de oudste bazaar van de stad en komt uit de 17e eeuw. De bazaar ligt midden in het centrum en is nu eigenlijk een soort souvenirwinkel waar je allerlei leuke hebbedingetjes kunt kopen. Ik kocht er wat leuke kleedjes voor familie. In het winkeltje is een hele diepe put die voor de eigenaresse van het winkeltje erg bijzonder is haha. De winkel is iig. een perfecte insta-spot! 📸



4. The Cold War tunnel

The Cold War tunnel is een ondergrondse bunker die gebruikt werd als noodopvang tijdens het laatste deel van het Albanese communistische tijdperk. Albanië kent heel veel kleine bunkers verspreid door het hele land en in Gjirokastër bevindt zich deze mega bunker. De dictator van Albanië was erg bang voor oorlog en liet daarom al deze bunkers bouwen.

Deze tunnel is 800 meter lang en heeft 59 kamers. Er zijn kameres voor ministers, lokale overheden, ondervragers, slaapplaatsen, wateropslag etc. Ook was er een voorraad met eten waarvan de mensen drie maanden zouden kunnen leven in het geval van oorlog. Veel van het meubilair wat in deze bunker stond is geplunderd, maar er zijn ook nog wat stukken over die je kunt bekijken.

Ik vond het echt bizar om te zien en heel interessant om de geschiedenis van Albanië wat beter te begrijpen. Dit bezoek is zeker de moeite waard. Je hoeft niet te reserveren, je moet je alleen even melden bij dit loket. Gedurende de dag starten er elke 20 minuten rondleidingen en de tunnel is alleen met zo'n rondleiding te bezoeken. Dit kost 200 Lek per persoon wat omgerekend ongeveer 2 euro is.



5. Slenteren door de straatjes

De allerleukste manier om een nieuwe stad te leren kennen, vind ik toch wel door te dwalen door alle kleine straatjes en steegjes. Net even van de hoofdweg af en kijken wat de stad nog meer te bieden heeft. Gjirokastër is niet groot, dus je zult niet snel verdwalen. En de stad heeft niet heel veel zijweggetjes, maar toch leuk om lekker rond te kijken en te genieten van alle kraampjes, kleuren en mooie gebouwen.



Hopelijk heb je wat aan mijn tips! Laat het me vooral weten als je deze stad of Albanië of andere plekken in de Balkan gaat bezoeken. Ik vond deze stad erg bijzonder en heb heel erg genoten van mijn reis hiernaar toe! Kijk zeker even verder op mijn blog voor nog meer inspiratie voor je reis richting de Balkan, of natuurlijk naar een van de andere fantastische plekken.


Mocht je het leuk vinden om op te hoogte te blijven van alles wat wij doen in het dagelijkse leven of tijdens onze vakanties? Volg op dan vooral op Instagram en via @daktentventure !


Liefs,

Stijn en Anouk


3 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page