• anoukgerritsen

De verrassende stad Krakau!

Bijgewerkt op: 4 sep. 2023

Afgelopen juli gingen we voor het eerst dit jaar een weekendje weg met onze daktent. We hadden heel veel locaties als optie om naartoe te rijden, maar we vonden het vooral belangrijk dat het mooi weer zou zijn. Uiteindelijk bleek dat we daarvoor het beste vanaf Wenen richting het noorden konden rijden. Toen checkten we nog even waar we een Hard Rock cafe konden vinden, dat bleek in Krakau te zijn. Daarom besloten we een bezoekje te brengen aan deze stad. We hadden echt geen idee wat we van deze stad konden verwachten en hadden ook weinig opgezocht, we lieten ons graag verrassen. En verrast, dat werden we!

23/07/2023

We verlieten de camping al redelijk op tijd, zodat we hopelijk voor de drukte in de stad zouden zijn, dat lukte. De auto parkeerden we bij het centraal station van Krakau, ideaal want vanaf daar was het nog zo'n 15 minuten lopen naar het begin van het centrum.

Barbakan

Via een parkje liepen we onder de poort Barbakan door het stadscentrum in. Het was een super leuke wandelroute en deze opening in de oude stadsmuur was gelijk een mooi plaatje om de stad binnen te komen. We maakten wat fotootjes, liepen onder de poort door en zagen meteen het volgende fotogenieke plaatje.

Dit is de locatie waar een kunstenaar zijn prachtige werk tentoonstelt. Echt waanzinnig en met zoveel kleur! We moesten ons inhouden om niet meteen wat te kopen haha want er zaten echt prachtige schilderijen bij. Leuk begin van deze dag! Meteen al vol verassingen. We liepen door de gezellige straat Floriańska richting een groot plein in het midden van het centrum van Krakau.

Rynek Główny

Dit plein, genaamd Rynek Główny, was echt niet normaal, zo mooi en gezellig! Overal stonden bloemenkramen, prachtig versierde en aangeklede paarden met koetsen en diverse mooie gebouwen. We kwamen hier aan en waren al meteen helemaal weg van de stad. De sfeer die er hangt is zo prettig, en de temperatuur was ook echt top, alles klopte!

We struinden heerlijk over dit plein, genoten van alles wat er om ons heen gebeurde en maakten foto's van de prachtige gebouwen en paarden.

St. Mary's Basilica
Adam Mickiewicz Monument
Hard Rock Cafe Krakau
Wieża Ratuszowa
Sukiennice

Wat een geweldig plein, we hadden het helemaal naar ons zin hier in Krakau en besloten weer lekker verder te struinen door deze verassende stad. We wilden wat richting het zuiden van de stad, daar is namelijk nog een kasteel die we wilden zien en er is een Joodse wijk die erg gezellig en kleurrijk scheen te zijn, dus we gingen lekker op pad.

De route was wederom helemaal gezellig. We bezochten verschillende kleine winkeltjes en liepen tussen heel veel leuke restaurantjes en terrasjes door. Ook liepen we onderweg nog langs de Saints Peter and Paul Church (Kościół św. Apostołów Piotra i Pawła) waar we een kaarsje aanstoken.

Zamek Królewski na Wawelu

Na zo'n 15 minuten wandelen kwamen we aan bij het kasteel. Het kasteel zelf vonden wij niet zo heel bijzonder, leuk om langsop te lopen, maar we voelden niet de behoefte om ook daadwerkelijk binnen te gaan kijken. Dus maakten we een foto (we zijn er toch echt geweest 😁) en liepen door richting de Joodse wijk. En deze wijk was echt GE-WEL-DIG! Zoveel kleur, vintage winkeltjes, gezellige barretjes en marktjes. We wilden echt op ieder hoekje, straatje en plekje foto's maken haha.

Na heerlijk wandelen en foto's maken, vonden we een terrasje om wat te eten. Het restaurantje heette Plac Nowi 1, het zag er helemaal leuk uit. We hadden inmiddels aardig honger gekregen, dus het was errug welkom! Happy food is voor Anouk altijd happy mood. En you know happy wife, happy life. Hiernaar hadden we weer helemaal frisse energie voor het laatste stukje Krakau!

Plac Nowy

Als laatste slenterden we nog over een Fleamarket op het plein Plac Nowy. Wederom was hier de sfeer weer helemaal gezellig met veel locale mensen en leuke spulletjes. We hebben niets gekocht, maar heerlijk gekeken. Perfecte afsluiter.

Door het vele wandelen en afdwalen naar het zuiden van Krakau, waren we inmiddels aardig een stukje weggelopen van de auto. Maar we moesten toch weer terug haha. Gelukkig heb je ook in deze stad elektrische steps, dus we reden met de step weer terug naar de auto na echt een fantastische dag.

Hopelijk hebben we via deze blog een beetje kunnen overbrengen hoe geweldig deze stad is en hebben we je voldoende tips gegeven voor een bezoekje aan deze stad. Mocht je nog vragen hebben of meer tips willen, mag je ons altijd een berichtje sturen via instagram @daktentventure. Voor meer tips en leuke reisverhalen kun je hier natuurlijk altijd even een kijkje nemen en ons volgen! 🫶🏼

Ben je nou benieuwd hoe we in Krakau terecht zijn gekomen en hoe dit hele weekend eruit zag, lees dan even deze blog: Weekendje naar Tsjechië en Polen met de daktent! 🚗⛺️

Dankjewel voor het lezen en tot de volgende blog!