• anoukgerritsen

Weekendje naar Tsjechië en Polen met de daktent! 🚗⛺️

Bijgewerkt op: 31 aug. 2023

Laatst was het weer tijd om met onze daktent op vakantie te gaan! Nadat de tent eerst nog een hele tijd in Nederland stond, hebben we hem vorige maand verhuis naar Oostenrijk en was het nu tijd om weer te kamperen. 🏕️ Het werd in Oostenrijk en wat zuidelijker niet zo'n mooi weer, dus trokken we richting het noorden, op naar de zon! ☀️

21/07 - 24/07

Op vrijdag 21 juli was het zover! De spullen lagen allemaal al in de auto, alleen de tent nog op het dak. We merken dat dit allemaal wel een beetje lastiger gaat wanneer je woont in een stad en op de 24e verdieping. 😂 Alle spullen in de lift naar beneden en 10 deuren door ipv de auto gewoon op de oprit en met iedere losse bak of tas makkelijk naar de auto kunnen lopen is wel ff wennen haha. Maar rond 10 uur waren we klaar om te gaan, we scoorden een snel ontbijtje en hadden helemaal zin om te vertrekken! 🍌🥐🫶🏻

De eerste bestemming waar we op navigeerden was het stadje Mikulov. Een heel schattig stadje net over de grens in Tsjechië. 🇨🇿 Hoewel we normaal gesproken graag binnendoor rijden, besloten we nu het eerste deel toch even over de snelweg te gaan, want dit ging wat sneller. Ondanks dat de route veel snelweg was, was het een mooie route. Vlak voor de grens even stoppen voor een vignet, en toen kon het avontuur in Tsjechië echt gaan beginnen.

Het plaatste Mikulov was goed te vinden en er waren veel (goedkope) parkeerplekken in de buurt van het centrum. Mikulov is een klein stadje op een heuvel met heel veel kleine schattige straatjes, mooie gekleurde huisjes, en het heeft allemaal restaurantjes in de voorgevel van de huisjes. Zo lief en gezellig! 🥰

We dronken hier een heerlijke limonade, struinden wat door de leuke straatjes en bezochten het kasteel van het stadje. Daarna reden we weer verder richting een prachtige wijnboer die we hadden gevonden via internet. De wijnboerderij heet 'Sonberk' en ligt op een heuvel met uitzicht over een rivier. Ze hebben een veranda waar je heerlijk kunt zitten met een wijntje en een hapje met uitzicht over de wijnvelden en rivier. We dronken een klein glaasje wijn en bestelden kaasjes en toastjes met paté (deze was mega lekker dus aanrader) als lunch. Fijne tussenstop! Daarna reden we verder richting onze slaapplek in de buurt van Brno.

We hadden via park4night een leuke camping (Kemp Oáza) gevonden in een prachtige tuin. Er was een zwembad en enen groot veld waar je zelf een plekje mocht zoeken voor je camper of tent. Ideaal! We kookten wat op de camping, dronken een wijntje en speelden een spelletje. Fijne eerste dag!

Zaterdag 22 juli, goedemorgen! We werden heerlijk wakker op de camping en dachten in de verte veel motors te horen rijden. 🏍️ Toen kwamen we erachter dat we super dicht bij het auto circuit van Brno zaten! We stonden snel op, ontbeten wat en maakten ons klaar om weer op pad te gaan.

De eerste stop van vandaag was het circuit. Dit was ongeveer 10 minuutjes rijden. Eerst reden we een stuk langs het circuit, waar veel hobby rijders lekker aan het racen waren. Vervolgens reden we zo richting de paddock van het circuit en konden we zelfs een kijkje nemen in de paddock. Heel erg leuk om eens te zien!

Next stop -> Brno.

Wat is Brno een fijne stad! We zullen nog een uitbreide blog online zetten over deze stad, dus ben je nieuwsgierig, houd dan zeker de blog even in de gaten! Maar we struinden heerlijk door deze stad, chillden met ijskoffie en kersen op een fijn pleintje, bezochten het kasteel en genoten van een lekkere lunch. Daarna hadden we alles wel gezien en liepen we weer richting de auto. Deze parkeerden we hier, aanrader want dit is een hele fijne plek.

We moesten vanaf Brno een aardig stukje rijden naar onze volgende camping in de buurt van Krakau, maar we wilden verzekerd zijn van mooi weer én waren erg benieuwd naar deze stad (met Hard Rock Café) dus geen probleem. Muziekje aan en gaan. De route onderweg was prachtig. We waren nog nooit eerder in Polen geweest dus geen idee wat we konden verwachten, maar we reden langs heel veel graanvelden, wijnheuvels en prachtige omgevingen. Aan het einde van de dag kwamen we aan op camping Kluczwoda waar we met veel geluk nog een plekje konden bemachtigen. Het was hier erg fris dus we kookten snel, douchten lekker en gingen naar bed. Morgen richting Krakau!

Zondag 23 juli, Krakau!

We wilden graag naar Krakau, mede omdat hier een Hard Rock Café zit. Het sparen van Hard Rock Café speldjes geeft ons vaak een richting om een heen te gaan tijdens een vakantie of weekendje weg en vaak zijn we positief verrast. En dat was dit keer zeker zo! Wat is Krakau een geweldige stad! De sfeer, winkeltjes, mensen en gebouwen, echt geweldig. We zullen nog een blogpost maken over Krakau als stad, dus check die zeker even. Maar hier alvast wat gezellige foto's voor een sfeerimpressie. 🥹

Na een heerlijk dagje in de stad, besloten we weer een stuk terug richting Wenen te rijden, zodat we op maandag niet de hele dag in de auto zouden zitten. We reden weer terug richting Brno en vonden daar een geweldige kleine camping in de tuin van een wijnboer.

Onderweg reden we door allemaal prachtige graanvelden en mooie omgevingen, genieten. We hadden van tevoren geen idee hoe het rijden door Polen en Tsjechië zou zijn, maar vooral Tsjechië vonden we echt super mooi. Waar we normaal gesproken vooral snelwegen vermijden, besloten we dat dit weekend niet te doen om zoveel mogelijk tijd over te houden voor de leuke stadjes en andere tussenstops. Maar dat maakte in Tsjechië vooral echt totaal niet uit, zelfs de route over de snelweg was hier echt prachtige en de wegen zijn allemaal super goed onderhouden. Ook hebben we weinig tot geen last gehad van file, ideaal. We zijn zeker nieuwsgierig geworden naar de rest van Tsjechië en Polen.

Na een middagje in de auto kwamen we rond half 8 aan bij onze 'camping'. Het was niet perse echt een camping maar meer een grasveld tussen de druivenstruiken, waardoor prachtig uitzicht, met een douche en wc hokje en zelfs stroom erbij. En wat een geluk, we waren de enige gasten deze avond, dus we hadden de prachtige plek voor ons alleen!! We zetten snel onze auto op de goede plek en besloten eerst wat te gaan eten bij een restaurantje in de buurt, de enige die vandaag open was. 😂 Eenmaal aangekomen bij het restaurantje bleek dat ze helaas niet genoeg ingrediënten meer hadden om de gerechten te maken, dus konden we helaas niet komen eten. Gelukkig hadden we nog wat brood over van in de ochtend en hadden we in de koelkast nog kaas en ham, dus het werden tosti's met een heerlijk koud flesje wijn uit de koelkast van de wijnboer. We hebben heerlijk lang voor de tent gezeten en genoten van de rust.

Maandag 24 juli, weer naar huis.

We hebben op deze camping echt het allerbeste geslapen van dit hele weekend. Misschien was het de wijn 😁, maar wij denken vooral de rust haha! We stonden rustig op, namen nog een douche en besloten rustig richting Wenen terug te rijden. We hadden het hele weekend al zin om lekker ergens te zwemmen en dat konden we onderweg niet echt fijn vinden, dus dachten we 'waarom gaan we dan niet lekker naar huis en daar zwemmen?'. Dus daarvoor gingen we. Rustig richting huis, een middagje zwemmen en we gingen in de avond nog lekker uit eten om dit fijne weekendje af te sluiten.

Vind je het leuk om nog meer van dit weekend te zien? Volg ons dan op instagram @daktentventure en bekijk onze hoogtepunten, want daarin hebben we veel opgeslagen.

Houd de blog in de gaten voor een uitgebreid verslag van Brno, Mikulov en Krakau ennn we hebben nog een leuke zomervakantie gehad waarvan we een blog zullen schrijven!

Dankjewel voor het lezen!