• anoukgerritsen

Roadtrip met een daktent door de Balkan.

Bijgewerkt op: 8 okt. 2023

In juli 2022 was het zo ver, onze eerste roadtrip met onze daktent door de Balkan! Door onze zomervakantie van 2021 door het binnenland van Hongarije, werden we helemaal enthousiast om nog veel meer te zien van het oosten van Europa. We kwamen er alleen wel achter dat de mooiste plekken om te overnachten net buiten de grotere dorpen en steden liggen, dus besloten wij dat we tijdens onze reis door de Balkan graag wilden kamperen. Het telkens opzetten van een tent en oppompen van luchtbedden etc. zagen we alleen niet zo zitten, dus kochten we een daktent. Snel op te zetten, we kunnen rijden in onze fijne auto én we slapen lekker hoog dus nog beter uitzicht! Let's go!

22/07/2022 - 19/08/2022

Tijdens onze reis hebben wij ons gefocust op 5 landen: Kroatië, Bosnië, Montenegro, Albanië en Noord-Macedonië. Wij wilden deze reis niets boeken en vastleggen, maar vooral doen waar we lekker zin in hadden. Het is alleen wel handig om je toch goed voor te bereiden als je zo'n reis gaat maken, want je wilt natuurlijk niet op je vakantie de hele dag bezig zijn met zoeken naar hoogtepunten op het internet of juist niet weten wat je allemaal kunt doen op verschillende plekken. Wil je weten hoe je je kunt voorbereiden op zo'n reis? Lees dan even deze blog.

Onze reis begon op 22 juli al vroeg in de ochtend. De auto was al helemaal ingepakt en klaar om te vertrekken. Ons doel was om in een dag naar Zagreb te rijden en dat is gelukt! Het was een hele lange autodag, maar super fijn om in één dag al zover te kunnen komen. We sliepen op Camp Vugec Place. We hadden geluk want het zwembad was nog even geopend, heerlijk na zo'n lange autodag en op een kwartiertje fietsen waren veel leuke restaurantjes dus we konden nog even een lekker hapje eten.

De dag erna zaten we alweer vroeg in de auto. De volgende stop was Bosnië. Van Kroatië naar de grens van Bosnië is ongeveer 2 uurtjes rijden, maar door de file's bij de grensovergang doe je er al snel langer over. Wij besloten om binnendoor te rijden en een andere grensovergang te nemen. Een stuk rustiger, maar ook slechtere wegen en veel mensen langs de weg die je aanhouden omdat ze kleingeld willen. Niet echt een hele fijne eerste kennismaking met dit land, maar toen we eenmaal weer op een hoofdweg zaten kon het echte genieten gaan beginnen. Wat een prachtig land is Bosnië. Nog zoveel ongerepte natuur, je rijdt echt bijna alleen door de prachtige bergwegen en langs veel rivieren en meren. Genieten! Na een lange dag rijden kwamen we aan op ik denk wel het meest magische plekje van deze hele reis om te overnachten aan het Ramsko Jezero, namelijk: Franjusic camping apartment. Voor 10 euro slaap je op deze geweldige minicamping, krijg je bij aankomst een biertje en in de ochtend een koffietje en versgebakken pannenkoekjes bij je tent. De eigenaresse van de camping spreekt geen woord Engels, maar ze is zo lief! Echt een aanrader.

De volgende stop was ook in Bosnië. We reden al vroeg weg en genoten tijdens het autorijden weer van de prachtige natuur in Bosnië. We konden het bijna niet geloven dat we gewoon in Europa aan het rijden waren, echt bizar. Via de instagrampagina van @reisstel kwamen we terecht bij onze nieuwe camping: Autocamp Blagaj. Deze camping ligt in de buurt van de stad Mostar die we graag wilden bezoeken en was echt geweldig!!! We werden welkom geheten met heerlijke koude drankjes en een groot bord met fruit en cakejes. De mensen zijn super lief en de camping ligt aan een rivier waarin je heerlijk een 'frisse' (letterlijk fris want het water is ijskoud 😂) duik kunt nemen. We sliepen hier 2 nachten en bezochten de stad Mostar en Vrelo Bune.

Wij vonden een bezoek aan Mostar echt de moeite waard. Voor een paar euro boekt de camping een taxi voor je om op en neer naar de stad te rijden, ideaal. Onze tip is wel om de stad vroeg te bezoeken want rond 11 uur was het bij ons al 40 graden. 🥵 Voor een bezoek aan deze stad raden wij aan om de Free walking tour te boeken en te lopen. Wij liepen de tocht met Sheva, en dit was echt zo bijzonder. Deze man heeft zelf gevochten tijdens de Joegoslavië oorlog en kan heel erg indrukwekkend vertellen over wat de stad Mostar allemaal heeft meegemaakt. In ongeveer 2 uur zie je alle hoogtepunten van de stad en je krijgt allemaal informatie over de stad te horen. Vergeet niet om aan het einde van de tour een 'tip' te geven aan de tourguide!

In de avond bezochten we Vrelo Bune, dit is de bron van rivier de Bune. De Buna ontstaat uit een berg, duikers hebben hier een 90 meter diepe bron gevonden. Leuk om even langs te gaan en een foto te maken. Wij konden hier vanaf de camping op de fiets naartoe, ideaal.

Daarna was het weer tijd om door te rijden. We lieten Bosnië achter en reden naar het volgende land, Montenegro. De grensovergang naar Montenegro was helemaal bovenop een berg, echt bizar maar wederom een prachtige rit. Wij genieten zo erg van dit rondrijden door de prachtige natuur, heerlijk een muziekje aan en lekker rondkijken. En veel stoppen onderweg voor foto's en filmpjes. 😁

Ons plan was om in Montenegro te overnachten bij een meer wat 'black Lake' (Crno Jezero) heet, te overnachten en hier te gaan hiken. Maar we vonden het hier een beetje toeristisch dus besloten wel te gaan wandelen rond het meer, maar hier nog geen campingplek te zoeken. De wandeling rondom dit meer (en de route ernaartoe) waren echt geweldig, het water is super helder en je kunt er een route van ongeveer 1 uur lopen omheen lopen. Dat is een aanrader!

Na een heerlijke wandeling was het tijd om weer even een plan te maken voor de avond. Waar gaan we slapen? We wilden een dag later gaan rijden door het Durmitor National park, dus het was handig om hier in de buurt een slaapplek te vinden. Via park4night vond ik een camping bij een man en vrouw thuis. Ze verhuren 5 kleine hutjes om te slapen, en verhuren hun tuin aan campinggasten. We belden naar deze mensen en ze hadden nog genoeg plek vrij om te overnachten. Dit was ongeveer een uur rijden en onderweg kwamen we nog langs een highlight op: De Tara Bridge, deze brug loopt over de tweede diepste canyon van de wereld (de diepste is de Grand Canyon). Hoe bizar dat dit wederom gewoon in Europa te zien is. Na nog eventjes rijden kwamen we aan op de camping. Inmiddels was het behoorlijk koud geworden en regende het ook flink dus we zetten snel onze tent op, kregen heerlijk eten van de eigenaresse van de camping en gingen vroeg slapen. De dag erna stond er weer een lange dag in de auto op het programma.

Durmitor National Park.

We keken ontzettend uit naar deze dag, rijden door Durmitor National Park! Een autoroute door een nationaal park waarvan de omgeving regelmatig zou veranderen, we hadden er helemaal zin in! Helaas was het weer een beetje bewolkt en regenachtig, maar eigenlijk ideaal omdat we toch veel in de auto zouden zitten. Het is moeilijk te omschrijven hoe geweldig deze autorit is. Het uitzicht veranderd continu, je rijdt helemaal alleen wat echt super bijzonder is en de natuur is zo mooi! Omdat het 's nachts behoorlijk had geregend moesten we regelmatig even stoppen om wat stenen van de weg te halen haha. Ik zal hieronder wat foto's laten zien van dit park, daarmee krijg je een beter beeld dan met woorden denk ik! (Swipe voor meer foto's)

Na het rijden door Durmitor reden we door naar de kust en probeerden we een camping te bemachtigen aan de Baai van Kotor. Dit viel niet mee aan het einde van de dag, maar omdat we met onze tent maar een klein plekje nodig hebben lukte het ons om op camping Zlocovic een plekje te bemachtigen. (Helaas) hadden we na het rijden door Durmitor besloten om onderweg een pizza (laatste foto) te eten... Het was een prachtig plekje en heel goed beoordeeld, maar toch was er iets niet goed met de pizza en werden we allebei flink ziek in de avond. Op deze camping hebben we dan ook precies 0 foto's gemaakt 😂 en na 2 nachten blijven op deze camping durfden we het weer aan om een klein stukje te rijden. We besloten om in de buurt van deze camping een appartementje te boeken voor de komende 2 nachten zodat we wat verder konden opknappen. Dit was een geweldige keuze, het appartementje lag direct aan de zee en had een geweldig uitzicht! Nadat we nog 1 dag hadden uitgerust kregen we weer zin om iets te gaan doen, dus gingen we op de fiets naar de stad Kotor. Een super leuke oude stad om te bezoeken. Ook de fietstocht was leuk, helemaal langs de kust, dus werd er onderweg regelmatig gestopt voor wat verkoeling in de zee.

Na een paar dagen heerlijk chillen, gingen we weer voor een dagje onderweg. We hadden op internet een hele vette route gevonden, serpentine heet het. Dat is een weg met heel veel bochten die uit komt boven op een berg en prachtig uitkijkt over de zee.

Na deze weg vol bochten moesten we nóg verder omhoog, we reden richting het Mausoleum van Petar II Petrovic Njegos op de berg Lovcen. Dit is officieel het hoogste mausoleum ter wereld. Een mausoleum is een vrijstaand, monumentaal gebouw waarin het lichaam of de as van een overleden persoon, veelal een heerser, werd bewaard. Ook vanaf hier was het uitzicht niet normaal mooi. Op een heldere dag zou je vanuit hier zelfs de kust van Italië kunnen zien.

Na dit bezoek, reden we door naar camping 'Aquarius Camp'. We hadden deze camping via Park4night gevonden en deze lag relatief in de buurt van het Ostrog klooster. Deze wilden we de dag erna bezoeken, dus een ideale overnachtingsplek. Het was heerlijk weer en we kwamen in de middag aan op deze camping, dus we namen nog een duik in het (ijskoude) beekje wat langs de camping op liep. Heerlijk!

De dag erna stonden we vroeg op om naar het Ostrog klooster te gaan. Dit klooster is erg bijzonder want het is gebouwd in een berg. Het schijnt de belangrijkste heilige plek in Montenegro voor Orthodoxe Christenen te zijn. Jaarlijks bezoeken een miljoen mensen dit klooster. Zorg dus ook dat je vroeg komt, anders sta je erg lang in de rij om erin te kunnen. We keken onze ogen uit, zo'n beetje alles werd gekust door mensen haha. De deuren, muren, schilderijen, echt alles. Deze foto maakte ik trouwens vanaf de camping waar we stonden. Nou kan mijn camera aardig goed inzoomen, maar we sliepen echt in de buurt.

Na het bezoek aan dit klooster sprongen we weer in de auto. We reden naar onze volgende bestemming, Virpazar. Virpazar is een plaatsje aan het meer van Shkodër, waar je prachtige boottochten over kunt maken. We hadden hier veel goede verhalen over gelezen, dus waren erg nieuwsgierig geworden. De camping waar we sliepen heette: Camp Virpazar. Er was niet veel op deze camping, maar het toiletgebouw was schoon en de eigenaar super aardig. Ook kon je vanaf hier goed fietsen naar het dorpje Virpazar én had de zoon van de eigenaar een boot waarmee hij voor campinggasten boottochten organiseerde over het meer van Shkodër. Ideaal! We chillden wat op deze camping en gingen lekker op tijd naar bed, want de dag erna vertrokken we al om 8 uur 's morgens met de boot. We gingen samen met 4 andere campinggasten, bijna een privé-tour! Wat een geluk!

Het meer van Shkodër staat bekend om de vele lelies en waterkastanjes die drijven op dit meer. Ook kun je heel erg veel vogels spotten en is de omgeving prachtig. Het was zo fijn om de boot maar met 4 andere mensen te delen, we konden heerlijk voorop de boot zitten en genieten van het mooie uitzicht. Onderweg namen we ook nog een pauze om lekker te zwemmen in het meer. De watertemperatuur van dit meer is 26 graden! Heerlijk.

De boottour duurde ongeveer 5 uurtjes, dus in de middag waren we weer terug op de camping. We namen de tijd om even lekker te relaxen en te bekijken waar onze route verder naartoe zou gaan. Aan het einde van de middag gingen we op de fiets nog even naar het plaatsje Virpazar en bezochten we het forteresse Besac, een oud fort met mooi uitzicht.

De dag erna wilden we richting Albanië gaan rijden. We kozen ervoor om de route langs de kust te nemen en eerst nog Sveti Stefan te bezoeken. Dit is schiereiland in de zee met een prachtig roze strand eromheen. We waren hier al vroeg, dus het was nog lekker rustig. Het eiland is van een Russische eigenaar en heeft er een hotel en restaurant van gemaakt. Je kunt het eiland alleen bezoeken als je een reservering hebt bij een van beide. Maar het is sowieso erg leuk om hier lekker rond te wandelen.

Hierna lieten we Montenegro écht achter ons en gingen naar ons volgende nieuwe land van deze vakantie: Albanië! De route hiernaartoe was erg bijzonder. We waren bang voor een lange file voor de grensovergang. Bij alle landen tot nu toe hadden we steeds een dubbele grensovergang, eentje het land uit en eentje het land in. De overgang het land uit ging super snel, dus toen we inmiddels in een file stonden van 2 uur dachten we dat dat de grensovergang het land in moest zijn. In werkelijkheid was dit gewoon een file voor een rotonde die helemaal vast liep. Schijnt hier heel normaal te zijn haha! Welkom in Albanië. Ze hebben hier gewoon niet echt fatsoenlijke hoofdwegen waardoor het op de wegen die er wel zijn super druk wordt.

We hadden op internet deze mega brug gevonden die over het water ging, dus daar waren we erg benieuwd naar. De route hier naartoe was echt super mooi, helemaal door de bergen! En we waren bijna alleen op de weg, heel bijzonder. De brug is echt mega en helemaal van hout. We zijn er een stukje op gelopen, maar de overkant hebben we niet gehaald haha.

Daarna reden we weer verder. We wilden graag naar Kruja, een klein plaatsje met een oude Bazaar en ruïnes van een kasteel. We hadden twee campings gevonden waar we konden overnachten. Beide campings stonden ons niet zo aan, maar gelukkig was er een hotel in Kruga waar we voor 80 euro de bruidssuite konden boeken voor 1 nacht. Daar hoefden we natuurlijk niet lang over na te denken haha. Dit hotel had ook nog eens een zwembad en vanaf onze kamer keken we uit over de Bazaar, helemaal top!

De dag erna bezochten we de Bazaar van Kruja, ik vond het echt prachtig met overal kleedjes en mooie kleuren. Omdat we hier al vroeg waren was het ook nog lekker rustig.

Ook bezochten we de ruïne van het kasteel en deden we hier een kleine rondleiding. Het kasteel lag wat hoger dus vanaf hier had je ook een mooi uitzicht en kon je zelfs de stad Tirana zien. Leuk, want dat was onze volgende bestemming. Kruja is zeker leuk om te bezoeken, het voelt echt even alsof je de geschiedenis van Albanië in duikt, ook omdat Kruja een hele belangrijke stad is voor de geschiedenis. De nationale held van Albanië, Skanderbeg, woonde hier vroeger. Tipje dus.

Op naar Tirana, ook hier lieten we het kamperen even voor wat het is, en boekten een hotel. De campings lagen erg ver uit de stad, maar een eigen douche en airco was ook wel even lekker haha. Deze stad heeft ons echt mega verrast! We zijn hier 2 dagen gebleven en hebben hier heel erg van genoten. Een van de hoogtepunten was toch wel de free walking tour die we hier hebben gedaan. Mocht je verder benieuwd zijn wat we hier hebben gedaan? Lees dan even de blog over Tirana.

Na Tirana stond ons laatste land op het programma, Noord-Macedonië. We hadden meerdere plekken in Noord-Macedonië op de planning staan, maar omdat we niet zo heel veel tijd meer hadden en we ook nog andere dingen wilden doen en zien besloten we alleen naar het meer van Ohrid te gaan. Dit leek ons prachtig en hier konden we heerlijk zwemmen en relaxen, daar hadden we heel veel zin in. We sliepen op camping Rino 2, en bleven hier 3 nachten. Deze camping vonden wij ideaal, de eigenaar was ook hier weer heel erg aardig, de campingplekken waren direct aan het water (super mooi uitzicht) en op de fiets konden we naar een dorpje in de buurt fietsen en met de taxi konden we naar Ohrid, lekker centraal.

En zo stond onze tent, hoe mooi!!!!

Op deze plek hebben we vooral heel rustig aan gedaan. Onze buikjes waren helaas nog steeds niet helemaal hersteld, dus het leek ons goed om even wat rust te pakken haha. We hebben heerlijk gezwommen in het meer, zijn naar een groot zwembad bij een hotel in de buurt gegaan om lekker op een ligbedje te liggen, hebben het dorpje Struga bezocht, waar we op de fiets naartoe konden. Ook gingen we naar het stadje Ohrid, deze stad staat bekend om de 365 kerken, eentje voor elke dag. We hebben ze niet allemaal bezocht, maar het zijn er idd heel erg veel. Dit was echt een prachtig stadje, het lag tegen een berg aan en keek helemaal uit over het meer, zo mooi!

Nadat we hier helemaal tot rust gekomen zijn, ging onze reis weer terug naar Albanië. We wilden de stad Berat bezoeken. Als je op internet kijkt staat er dat deze stad bekend staat om de 1001 ramen (omdat het er zoveel zouden zijn). We waren erg benieuwd. We sliepen op een camping in de buurt van Berat en konden op de fiets naar de stad toe, ideaal. Ook op deze camping waren de mensen weer super lief en werden we welkom geheten met een bordje fruit vers uit de tuin. We hadden een prachtige route gereden naar deze camping dus kwamen wat later op de dag aan. We besloten ook hier de free walking tour mee te lopen, zodat we wat meer leerden over de stad. Deze begon om 6 uur in de avond, ideaal want dan was het niet meer zo warm.

Tijdens de free walking tour liepen we door het oude centrum van Berat, leerden we over de geschiedenis ervan en beklommen we het kasteel. Er zijn veel kastelen in de Balkan die je kunt beklimmen haha. We leerden ook dat Berat niet bekend staat om zijn 1001 ramen, maar dat dit betekent dat de huizen in Berat 1 achter 1 raam hebben. Alle ramen zijn dus dubbel en kunnen aan de binnenkant en aan de buitenkant worden geopend. Leuk feitje haha. Het uitzicht onderweg was echt mega en de zon ging langzaam onder, heel bijzonder.

Na deze super leuke en wederom interessante free walking tour gingen we op aanraden van de tourguide nog een hapje eten bij Friendly House. Een heel leuk restaurantje met heerlijk eten. We fietsten na het eten weer terug naar de camping en gingen lekker slapen, want de volgende dag ging onze reis weer verder richting Ksamil.

Ksamil stond vanaf dag 1 al heel erg hoog bovenaan mijn lijstje om naartoe te gaan. Ik had zoveel mooie foto's en filmpjes gezien van deze plek. Het is het meest zuidelijke puntje van Albanië en je zou hier prachtige witte stranden en blauwe zee hebben. We stonden vroeg op, want we moesten lang rijden om hier te komen. Op Google Maps zagen we dat het ongeveer 4 uur rijden is van Berat naar Ksamil, deze route gaat alleen niet langs de kust en dat wilden we natuurlijk wel. Dus besloten we dat we een andere route wilden nemen, die wel langs de kust zou gaan. Dit duurde alleen nog een stuk langer, maar dat geeft niet. Wij houden van auto rijden en onderweg zijn als we op vakantie zijn! Onderweg stopten we regelmatig voor een mooi uitzicht en we lunchten in het plaatsje Dhermi heerlijk aan de zee.

Aan het einde van de middag kwamen we aan bij onze camping. We sliepen op Ksamil Caravan Camping, een camping heel erg dicht bij het strand. Het is maar een kleine camping, ik denk dat er ongeveer 20 plekjes zijn, maar wij hadden geluk en konden een mooi plekje bemachtigen. Ook hier was de eigenaresse super lief, ze verwelkomde ons met een ijskoffie, koud water en koekjes en zei dat we eerst maar eens boven op het dakterras moesten gaan zitten en genieten van het uitzicht haha. Nou, dit was prachtig!

Nadat we heerlijk even hadden gechillt en onze spulletjes hadden uitgepakt, gingen we met de fiets naar het strand. De zon begon al wat lager te staan en het was gelukkig wat minder warm inmiddels. We liepen een heel stuk door het witte zand langs de prachtige blauwe zee en maakten een paar foto's, want dit plekje is toch wel echt magisch! We zochten een plekje om te eten en te proosten op deze bestemming die het verste zou zijn waar we deze reis zouden komen. Je kunt vanaf hier zelfs Griekenland zien! De eilanden die je ziet op de foto's zijn Griekse eilanden. Hier beseften we ons dat we echt heel ver waren gereden. Én dat we hier de volgende dag heel graag een dagje wilden relaxen.

The next day, chill day haha! We stonden lekker op tijd op om op zoek te gaan naar een plekje waar we lekker de hele dag zouden gaan liggen, chillen, lekker eten en drinken. Helaas viel ons dit nog niet helemaal mee. We vonden de prijzen die de mensen vroegen voor ligbedjes echt schandalig (50 euro voor 2 personen) en de stranden lagen méga vol en vol met kinderen haha, totaal niet waar we naar op zoek waren. We besloten een klein stukje verder te fietsen en een rustige plek te zoeken om te relaxen. Deze vonden we, helaas niet een strand waar je vanaf het witte zand het water in kunt, maar wel een plekje met een hele grote mooie vlonder én het was hier lekker rustig. Perfect! We hebben hier de hele dag lekker gelegen, gesnorkeld, gezwommen, pizza gegeten en lekker biertjes gedronken.

De volgende dag stonden we vroeg op. We wilden vandaag naar national park Butrint. Ze waren hier geweest met 'Wie is de mol?' en na die dag relaxen hadden we wel weer zin in een activiteit haha. Het was 5 kilometer fietsen hiernaartoe, niet ver want het lag aan de andere kant van de berg. Je moest alleen wel eerst de berg een stuk op fietsen en vervolgens aan de andere kant weer eraf. Het was een pittige fietstocht in de hitte haha, maar wel heel erg mooi! Ook het park vonden we super leuk om te zien. Het is een archeologisch park met overblijfselen uit de middeleeuwen en zelfs de ijzertijd.

Bij de ingang betaal je 1000 Lek pp, dat is ongeveer 8,50. Je krijgt een plattegrond, waardoor je heel makkelijk de route door het park kunt vinden. Wij waren al rond half 10 hier, dus het was ook nog rustig in het park. Dat is wel een aanrader want toen wij bijna alles hadden gezien rond 11 uur werd het echt een stuk drukker. Je hebt ongeveer 2 uur nodig om alles rustig te kunnen bezoeken. Het park ligt aan een soort moeras tegen Griekenland aan. Op de terugweg stopten we (nadat we flink moesten klimmen om de berg weer op te fietsen) nog even voor een mooi uitzicht hierop.

Hierna fietsten we weer lekker terug naar huis en maakten we lunch op de camping. We hadden het super warm gekregen van het fietsen, dus besloten nog even lekker te gaan zwemmen in de zee én te genieten van een cocktail. Die hadden we wel verdient vonden we. We konden alleen niet té lang blijven, want in de avond hadden we een mega leuke reservering bij The Mussel House!

Op een klein stukje fietsen van onze camping, ligt The Mussel House. Een plek waar ze méga veel mossels kweken. Wij hadden gereserveerd om met een boot te gaan bekijken hoe deze mossels gekweekt worden. We zaten op de boot samen met een gezin, bijna een privé tour dus. We vaarden langs de stellages in het water op waar alle netten aanhangen waarin de mossels 'groeien?'. Ook mochten we proberen om deze uit het water te tillen om te zien hoeveel mossels er in een zo'n zak zitten. Dit was zo zwaar, echt bizar hoeveel mossels daar gekweekt worden. We leerden wat over de geschiedenis van dit bedrijf en proefden een rauwe mossel, wat heel erg smaakt naar oesters.

Na deze leuke tocht gingen we lekker eten in het restaurant en bestelden we een mosselpannetje als voorgerecht en een lekkere pasta met kreeft als hoofdgerecht. Echt een avond genieten en zeker een aanrader voor je bezoek aan Ksamil!

Vanaf hier zouden we niet meer verder gaan rijden, maar steeds verder terug naar het noorden toe. Maar eerst wilden we nog één stad graag zien, Gjirokastër. We hadden van deze stad zoveel mooie foto's gezien op internet, dat we helemaal nieuwsgierig werden. Vanaf Ksamil was dit iets meer als een uur rijden, we waren er rond 10 uur en toen was het nog niet zo super druk. Ben je nou nieuwsgierig wat we hier allemaal hebben gedaan? Lees dan de blog Gjirokastër! Wij vonden het in ieder geval geweldig!

We besloten na het bezoek aan deze stad al een flink stuk te rijden richting het noorden van Albanië. We hadden veel file onderweg en de campings die we tegenkwamen vonden we allemaal niet top. Uiteindelijk vonden we een camping een stukje ten noorden van Tirana. De camping heette Nord Park en lag naast een hotel en dichtbij de snelweg. Het was inmiddels al begin van de avond dus wij vonden deze plek helemaal top. Snel wat eten en slapen, zodat we de volgende dag richting Montenegro konden rijden.

Maar voordat we Montenegro in gingen, wilden we nog het Rozafa Castle bezoeken. Bij dit kasteel begon 'Wie is de Mol?' en dit kasteel staat heel dicht bij de grens van Albanië. Super leuk om hier rond te kijken en het uitzicht vanaf het oude kasteel is echt prachtig.

Albanië was geweldig, en met pijn in ons hart rijden we dan ook weer verder. We besluiten helemaal langs de kust te rijden naar de baai van Kotor waar we die avond wilden overnachten. Onderweg kwamen we deze geweldige plek tegen om lekker te lunchen, Zapa Beach & Restaurant.

Daarna reden we door naar de plaats 'Porte Montenegro'. Deze plaats is een havenplaats en echt een stuk luxer als de rest van Montenegro wat we tot nu toe hadden gezien. De plaats is super mooi aangelegd met prachtige lichte kleuren, dure en luxe winkels en heeeeel veel grote boten. We wandelden lekker door de haven en genoten van de mooie omgeving.

We sliepen die avond in de baai van Kotor op camping Zlocovic. We hebben deze reis 2 keer op deze camping geslapen. De locatie is perfect om Kotor te bezoeken, lekker te zwemmen en de mensen zijn hier ook aardig. Beide keren was er eigenlijk geen plek, maar zochten ze voor ons toch een plaatsje op de camping. Wel is de camping en vooral het toiletgebouw wat verouderd.

Vanaf hier reden we iedere dag een stukje verder richting huis. We moesten nog flink wat kilometers rijden en het leek ons ideaal om iedere dag een stukje te rijden en de rest van de dag op een leuke plek nog lekker te genieten. Zo was de vakantie nog niet helemaal voorbij.

Zo reden we het eerste stuk richting de stad Dubrovnik in Kroatië. We hadden hier super veel zin in omdat we veel goede verhalen hadden gelezen over de stad en we vonden het heerlijk aan de kust. Helaas viel deze stad ons een beetje tegen. De stad was mega druk en toeristisch, dat waren we totaal niet meer gewend, dus we werden hierdoor echt een beetje overvallen. Uiteindelijk hebben we de stad in ongeveer 2 uur bezocht en zijn we daarna terug gegaan naar de camping om lekker te zwemmen. We sliepen op camping Kate en vanaf hier konden we met een veerboot naar Dubrovnik, dat was wel echt goed geregeld.

Wel vonden we de omgeving hier echt prachtig, dus besloten we nog een nacht in Kroatië te verblijven, maar dan een stuk noordelijker. Bewust gingen we op zoek naar een 'onbekendere' en daardoor hopelijk minder toeristische plek en we kwamen terecht bij camping Levantara in het plaatsje Jezera in Kroatië. In eerste instantie was de camping vol, maar ook hier was de eigenaresse zo lief om voor ons nog een plekje te creëren. We hebben hier heerlijk gezwommen, gebarbecued en we zijn het dorpje nog even ingelopen. Wat een top plek!

De vakantie begon nu wel echt ten einde te raken. Onze volgende stopplek was in Oostenrijk, dat klinkt toch wel echt steeds dichter bij Nederland he. Ondanks dat, gingen we weer op zoek naar een leuke plek en we vonden een campingplekje op camping Kölbl aan de Ossiacher See. De laatste keer slapen in ons tentje, daarvan werden we wel een beetje sad haha. Dit ziet er toch helemaal gezellig uit!

Na een middagje zwemmen, de laatste keer koken op de camping en de laatste nacht slapen in onze tent, was het toch echt bijna tijd om naar huis te gaan. Maar eerst reden we nog wat door de Oostenrijkse bergen en bezochten we de plaats Villach. Wat een leuke stad! Overal hingen vlaggetjes, paraplus en we hebben heerlijke genoten.

Ineens sloeg het weer helaas om en kwam er een mega storm. We moesten terug rennen naar onze auto en reden naar onze laatste overnachtingsplek in Duitsland. We hadden een hotel geboekt dichtbij de snelweg, we zouden hier toch alleen maar slapen.

De dag erna reden we dan echt richting huis. Onderweg spraken we nog af met de ouders van Anouk om in Duitsland samen te lunchen. Zij gingen nu op vakantie, dus het was fijn om elkaar toch nog eventjes te zien!

Wauw wat was dit een bijzondere en mega gave reis. Nu ik dit aan het typen ben word ik er weer helemaal enthousiast van en heb ik zoveel zin om weer zo'n reis te maken! Deze landen en vooral de mensen die er wonen zijn zó bijzonder. Ze hebben allemaal een eigen verhaal en zijn zo ontzettend vriendelijk, gastvrij en behulpzaam. Wij denken hier nog steeds erg vaak met een heel erg warm gevoel aan terug.

Hopelijk heeft deze blog en onze reis je geïnspireerd om ook een geweldige reis te gaan maken. Wij raden het je in ieder geval zeker aan! Zelf kunnen we niet wachten om weer met onze daktent op pad te gaan en nog veel meer van de Balkan te ontdekken. Wat het heeft zoveel moois wat wij ook nog niet hebben gezien.

Volg ons op instagram: @anoukgerritsenn voor een kijkje in ons dagelijkse leven en @daktentventure voor onze daktent avonturen. En mocht je vragen hebben dan stuur ons vooral een berichtje. En ook als je tips hebt voor wat wij nog kunnen gaan doen en zien in de Balkan (of op andere plekken natuurlijk) stuur ons dan ook een berichtje. Dat vinden we super leuk!

Dankjewel voor het lezen van deze voor ons toch wel hele bijzondere reis.