• anoukgerritsen

Champi-streek mini roadtrip (met daktent).

De eerste keer op vakantie met onze daktent, zo leuk! We besloten het mooie weer op te zoeken en hadden zin in veel lekkere drankjes. Dus, de Champagnestreek in Frankrijk leek ons een geschikte plek! Op 2 mei 2022 vertrokken we vanuit Scheveningen, daar hadden we een nachtje op een camping gestaan. Super leuk, maar toch ook wel een beetje fris. Vandaar de keuze om naar het 'zonnige' Frankrijk te gaan. On y Va!

02/05/2022 - 04/05/2022

Als voorbereiding op deze vakantie, want voorbereiden daar zijn we goed in ;), hadden we wat plaatsen opgezocht die we graag wilden bezoeken. We hadden nog geen campings geboekt, maar wel de Park4night en Campspace app gedownload voor de overnachtingen. Het plan was om per dag te bekijken waar we naartoe wilden en waar we bleven slapen.

Circuit Reims-Gueux

De eerste stop was Circuit Reims-Gueux. Een Circuit waar vroeger diverse Grand Prix zijn gereden, maar zo te zien was dit een hele lange tijd geleden. ;) Aangezien wij enorm fan zijn van Formule 1, vonden wij het erg leuk om hier langsop te rijden en een stukje over het voormalige circuit te scheuren met onze auto+daktent. Zeker leuk om even een kijkje te nemen als je ook deze route wilt gaan maken!

Reims

Nadat we wat foto's hadden gemaakt op het circuit, reden we door naar Reims. Reims is een van de drie grootste productiesteden van Champagne. Ook staat deze stad bekend om de prachtige Kathedraal. Helaas was vrijwel alles in deze stad dicht toen wij er waren, dus zag het er een klein beetje verlaten uit. Wel hebben we een fotootje kunnen scoren bij de Kathedraal en lekker gewandeld door de kleine straatjes van de stad. Toch waren we niet overtuigd om hier te blijven slapen, dus gingen we op zoek naar een slaapplek in de buurt van Epernay. Deze stad wilden we na Reims gaan bezoeken.

Pierry

Via Campspace kwamen we terecht op onze eerste camping in Frankrijk. Campspace is een soort Airbnb voor campings. Via deze app kunnen mensen hun tuin aanbieden als kampeerplek. We sliepen in de tuin van een Chateau en waren hier helemaal alleen! Hoe bijzonder om helemaal alleen in een grote tuin van een Chateau te slapen! Een beetje spannend wel, maar we vonden het helemaal genieten. Deze camping lag in het dorp Pierry, ongeveer 15 minuutjes fietsen van Epernay. Overal om ons heen waren Champagnehuizen en wijngaarden, zo mooi! We besloten om lekker eten te koken voor onze tent en in de avond het dorpje Pierry en de wijngaarden even te bekijken. Én we genoten van een heerlijke fles champagne die we kregen van de eigenaar van het Chateau, een mooie eerste dag Frankrijk!

Bonjour Epernay!

Na een onrustig nachtje, veel geluiden in de bossen (:, werden we heerlijk wakker in ons tentje. We haalden wat broodjes bij de bakker om de hoek en fietsten al op tijd richting de Avenue de Champagne in Epernay. Avenue de Champagne is een 1,6 km lange straat, waar je veel beroemde champagnehuizen kunt bezoeken. In totaal ligt er onder de stad Epernay zo'n 110 km aan wijnkelders verspreidt waar samen meer dan 200 miljoen champagneflessen opgeslagen liggen.

In Epernay bezochten we het VVV kantoor, waar we een mooie fietsroute kregen. Deze route ging eerst de heuvels in langs de wijnvelden en eindigde in het centrum van de stad. Een prachtige route om te fietsen! Wij waren wel blij met onze mountainbikes, want de weg was regelmatig onverhard. Onderweg kwamen we langs het wijnhuis Moët en Chandon, waar we besloten een tour te boeken. Tijdens deze tour leer je veel over de Champagnestreek, over hoe Champagne wordt gemaakt en bezoek je zelfs de kelders! Natuurlijk wordt er ook een glaasje geproefd. ;) Zeker een aanrader als je hier bent.

Hautvillers

Na een hele fijne dag in Epernay, gingen we de volgende dag weer verder rijden met de auto. We reden een stuk door de wijnvelden richting het dorpje Hautvillers. Hautvillers is de geboorteplaats van Dom Pérignon, de uitvinder van Champagne. Dom Pérignon begon in 1668 met het produceren van wijn in de Champagnestreek en was de eerste wijnproducent die witte wijn maakte met blauwe druiven. In de abdijkerk van het dorp Hautvillers, ligt Dom Pérignon begraven. Leuk om even te zien.

Troyes

Nadat we Hautvillers hadden bezocht, reden we richting Troyes. Troyes is een middeleeuwse stad, waarvan het historische centrum heel goed bewaard is gebleven. Ook in deze stad bezochten we het VVV-kantoor, om erachter te komen wat er allemaal te doen en te zien is in deze stad. We kregen een routekaart mee voor een route door deze stad. De route stond ook op de weg aangegeven door middel van pijlen in de tegels, super handig! Op deze manier zagen we in ongeveer 2 uurtjes alle hightlights van deze plaats.

Het is super leuk om de bouwstijl van de huizen te zien, maar we wilden hier liever niet overnachten. Dus, stelden we de navigatie in op: Parijs!

Mocht je nieuwsgierig zijn naar wat we daar allemaal hebben gedaan? Lees dan de blog: Citytrip Parijs, met een daktent. Neem verder vooral een kijkje op deze blog voor onze andere reizen die we hebben gemaakt! En er komen nog veel meer blogs aan de komende periode!

Volg ons op instagram: @anoukgerritsenn voor een kijkje in ons dagelijkse leven en @daktentventure voor onze daktent avonturen.

Dankjewel voor het lezen!