• anoukgerritsen

Bratislava in one day!

Vorige week zaterdag besloten wij om een dagje de toerist uit te hangen in Bratislava! Deze hoofdstad van Slowakije stond al langere tijd op onze bucketlist en nu we er zo dichtbij wonen konden we het natuurlijk niet laten om de stad te bezoeken! Ben je benieuwd wat je allemaal voor leuke dingen kunt doen en wat wij vonden van deze stad? Lees dan zeker verder!

18/02/2023

Om te beginnen is Bratislava een hele overzichtelijke en niet zo'n grote stad, dus het is heel goed te doen om deze stad in een dag te bezoeken. Wij namen vanuit Wenen Hauptbahnhof de trein naar Station Bratislava-Petržalka. Deze rit duurde ongeveer een uur en kostte ons 17 euro per persoon retour. Met deze ticket konden we ook gratis gebruik maken van het openbaar vervoer in Bratislava, heel handig om vanaf het station met de bus naar het stadscentrum te gaan. Ik had van te voren al een kaart gemaakt via Google Maps met alle hoogtepunten die we graag wilden zien, dus dat was erg handig. Deze kaart vind je aan het einde van deze blog.

Rond half 11 kwamen we aan in het stadscentrum van Bratislava en we besloten om eerst een lekker koffietje met een taartje te gaan eten bij Mondieu, een hele mooie en hippe zaak op het main square, met heerlijke koffie en mega veel keuze aan cheesecakes! Het is niet goedkoop, maar wel heel lekker. Vanuit dit restaurantje keken we uit op de Maximilian's fontein, meteen de eerste highlight afgestreept haha.

Daarna begon onze route door het centrum van Bratislava. Vanuit onze koffiestop keken we ook uit op de Old Town Hall en de Old Town Tower. De Old Town Hall is het is het oudste stadhuis van het land en het is een van de oudste stenen gebouwen die nog overeind staan in Bratislava. Je kunt de toren ook beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad, wij hebben dit niet gedaan, omdat we nog andere uitzichtpunten op de planning hadden.

We liepen onder de poort van de Old Town Hall door en daar kwamen we uit bij de volgende Highlight, Primate's Palace. Een prachtig roze paleis waar je hele mooie foto's kunt maken. Ook hier loopt een soort poort onderdoor, neem zeker even een kijkje voor een heel leuk binnenpleintje!

Voor dit roze paleis stond een bakfiets waar je koffie to go kunt kopen. Echt super leuk! Deze fiets schijnt door de stad te fietsen zodat je op verschillende plekken door de dag heen een lekker koffietje kunt kopen. Helaas hadden wij net koffie op dus sloegen we deze eventjes over, maar ik kon het natuurlijk niet laten om een leuke foto te maken.

Onze volgende stop was de Old Market Hall. Onderweg hoorden we heel veel muziek en gezelligheid, dus we waren super benieuwd wat ons te wachten stond! In Nederland was dit weekend het carnavalsweekend. Hier vieren ze Fasching, ook een soort carnavalsfeest, waarbij vooral kinderen verkleed zijn en de ouders lekker op straat een drankje drinken en wat lekkers eten. Voor de Old Market Hall lag een plein waar een podium was met muziek, allemaal eetkraampjes en veel gezellige mensen met biertjes en wijntjes in hun handen. We besloten nu even een kijkje te nemen in de Market Hall en later vandaag terug te komen om ook een lekker drankje te nemen.

De Old Market Hall vonden we echt geweldig! Het is een soort foodhall waar allemaal lokale mensen hun eten, drinken, verzorgingsproducten, kleding, boeken en nog veel meer verkopen. Ook werd er heel veel gegeten door lokale mensen én gedronken. 🍷 Het rook er echt geweldig en we hadden een klein beetje spijt van ons taartje die we straks gegeten hadden. 😂 Maar super leuk om doorheen te struinen en ons te verbazen over wat voor lekkers er allemaal lag én wat er allemaal geschreven stond op de menukaarten.

Onze volgende stop was de Blue Church, hiervoor moesten we een stukje het centrum uit. Ik denk maar liefst 10 minuten lopen haha. Het is echt een kleine en compacte stad, ideaal als je het mij vraagt! The Blue Church was echt heel erg leuk om te bezoeken en vooral om ook een foto te maken. Het is sowieso al interessant om eventjes het centrum uit te zijn en iets meer van de stad mee te krijgen in de 'buitenwijk', maar deze kerk is wel de moeite waard. Hij is echt knalblauw, aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant, en hij is zo mooi onderhouden. Wederom een goede plek voor een fotootje.

We liepen weer verder naar het Slovak National Theatre, een heel modern theater. Ik vond het theater niet persé heel bijzonder, maar het theater ligt aan de Donau. Het is wel een hele leuke route om via de Donau weer terug naar het centrum te lopen! Ik denk dat dit vooral in de zomer heel erg gezellig is, want er is veel ruimte voor terrassen aan het water. Ook kun je vanaf hier de brug zien aan het einde een gebouw staat wat Most SNP heet, ze noemen het ook wel de UFO tower, omdat het gebouw er uitziet als een ufo. Je kunt deze ook bezoeken voor een uitzicht over de stad, maar ook dat hebben wij niet gedaan.

Een stukje voor deze brug loop je zo het centrum weer in. Wij kwamen uit bij Hviezdoslavovo námestie, een groot plein met een theater erop. Er hing een lekker sfeertje op dit plein, je kunt er eten en drinken kopen en er staat dus een mooi theater. Helaas begon het bij ons precies eventjes hard te regenen dus we liepen snel weer door.

Wanneer je een route loopt door deze stad, zul je onderweg heel veel beelden tegenkomen. Beelden waarbij het lijkt of iemand op een fiets zit, een beeld waar je zelf naast kunt staan en waarbij het beeld een hoed op je hoofd houdt en nog veel meer. Het beeld Čumil is erg bekend en wel leuk om even te bekijken. Dit is een beeld van een man die uit een put lijkt te klimmen. Het trekt veel mensen om even een foto te maken haha.

De meeste highlights in het echte centrum hebben we nu wel gezien, dus we besloten richting het kasteel te lopen. Dat was een wandeling van wel 15 minuten, Bratislava is heel goed lopend te bezoeken haha! Onderweg kwamen we nog langs de St. Martin's Cathedral. Veeeel kerken en mooie gebouwen hier haha.

En we liepen langs The House of the Good Shepherd. Een heel erg smal, oud en schattig herenhuis. De bovenkant werd gebruikt om in te wonen en de onderkant voor commerciële doeleinden. Het is een van de weinige gebouwen in het gebied onder het kasteel van Bratislava dat zijn oorspronkelijke staat heeft behouden, voornamelijk als gevolg van de sloop van een groot deel van de Joodse wijk in de 20e eeuw. Dit herenhuis staat in een heel klein straatje wat leuk is om even doorheen te lopen en via deze straat loopt de route naar boven, naar het kasteel.

Het Bratislava Castle vonden wij echt prachtig! Het is een wit kasteel wat op een heuvel ligt, waardoor je vanaf hier een waanzinnig mooi uitzicht over de stad hebt. Het zonnetje kwam lekker door, dus dat maakte het helemaal compleet! Je kunt dit kasteel ook bezoeken en er zitten diverse musea in, maar als je ons een beetje kent zal het je niet verbazen dat wij dit niet hebben gedaan. 😂 We hebben lekker buiten een beetje rondgelopen, foto's gemaakt en we hebben de tuin achter het kasteel bezocht. Ook heel erg mooi, al denk ik wel dat dit in de lente nóg veel mooier is als alle bloemen en planten mooi in bloei staan en groen zijn.

Bijna alle highlights hadden we nu gezien. Alleen de Kamzík Television Tower moesten we nog bezoeken. Deze toren ligt op een heuvel en een stuk buiten de stad. Aangezien we toch gratis gebruik konden maken van het openbaar vervoer, namen we de bus naar deze toren. De bus brengt je echt heel erg dichtbij en het is best wel een klim omhoog, dus ideaal. Om deze toren in te kunnen, betaal je 5 euro per persoon. Bij goed weer zou je moeten kunnen kijken naar Oostenrijk, Hongarije en Tschechie. Wij vonden deze toren persoonlijk erg tegenvallen. Je kunt niet buiten genieten van het uitzicht, alleen maar achter glas (en de ramen zijn erg vies dus je kunt ook niet zo heel goed kijken 😂). Er is een restaurant waar je kunt eten, maar hier schijn je wel op tijd te moeten reserveren. Wij hebben vandaag al een veel mooier uitzicht gezien, dus zouden dit de volgende keer niet nog een keer doen. Van buiten is de toren wel leuk om te zien.

Vanuit hier liepen we wel weer een hele leuke route (door het bos) terug naar een busstop die ons weer verder naar beneden bracht. De zon begon onder te gaan, dus besloten we met de bus uit te stappen bij het Bratislava Castle en hier nogmaals te genieten van dit uitzicht (want deze vonden we wel de moeite waard 😂) maar dan bij zonsondergang. Wauw dit was heel erg mooi!

De dag zat er bijna op. We kregen zin in een drankje dus liepen weer lekker terug naar het centrum en genoten van een wijntje en lekker nacho's bij Brixton Hause. Mega aanrader. Het is niet goedkoop, maar je kunt hier echt super lekker zitten in heerlijke stoelen om even uit te rusten na al dat wandelen. Ook hebben ze fijne muziek en is het super sfeervol binnen!

In de avond aten we bij een restaurantje wat een Slowaakse collega van Stijn ons had aangeraden, Restaurant Flagship. Dit is een typisch Slowaaks restaurant met echt Slowaaks eten. Toen we aankwamen bij dit restaurant dachten we dat we helemaal verkeerd zaten. We moesten eerst een soort kelder doorlopen en een trap op, daarna kwamen we ineens uit bij het restaurant en was het super groot en druk. Zeker een aanrader voor als je naar Bratislava gaat! Vraag met niet wat we precies hebben gegeten, maar het smaakte goed.

Wij hebben heel erg genoten van deze dag in Bratislava! Het is echt heel erg goed te doen om de stad in een dag te bezoeken. Mocht je graag wat meer genieten van de lekkere biertjes, wijntjes, koffietjes en cocktailtjes overal, dan zou ik misschien wel twee dagen blijven! Wij willen zeker in de zomer nog een keertje terugkomen, we denken dat het dan vooral ook langs de Donau super gezellig kan zijn. Tijdens het schrijven van deze blog kwam ik er ook achter dat we nog 2 highlights helemaal vergeten zijn te bezoeken haha, dus wie weet de volgende keer. Dit is de link naar de Google Maps kaart die ik heb gemaakt, mocht je zelf ook gaan dan kun je deze gebruiken! https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1ohGEM9wCU7yNPKW8eYRMiSK3XeJl5A8&usp=sharing

Mocht je vragen hebben, mag je mij altijd via Instagram een berichtje sturen. En tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!