• anoukgerritsen

Winterwonder Fins-Lapland.

Touren met huski's, langlaufen in 1,5 meter diepe sneeuw door de bossen, ijsvissen, elanden spotten, sneeuwschoenwandelen, vuur maken en natuurlijk het noorderlicht spotten. Dat stond allemaal op onze planning tijdens een week in winterwonderland: Fins Lapland. We vierden de trouwdag van Anouks ouders, dus gingen gezellig met de hele familie.

04/02/2024 - 11/02/2024

Dag 1, 04/02/2024 - Heenreis

We vlogen al vroeg, om 5:50 vlogen we vanaf Amsterdam naar Kuusamo, een kleine luchthaven in Finland. We vlogen 3 uurtjes en met het uur tijdsverschil kwamen we om 10 uur aan. De luchthaven Kuusamo was echt heel erg schattig en alles was wit, we waren meteen allemaal super enthousiast en nieuwsgierig naar wat er zou gaan komen deze week.

Met een bus werden we naar onze huisjes gebracht. We verbleven in de plaats Salla en vanuit hier vonden ook alle excursies plaats in het Wildernisspark van Salla.

De rit duurde ongeveer 1,5 uur, maar was echt prachtig! Alles was wit, zo veel sneeuw en zo veel bomen! Onderweg kregen we nog uitleg over de excursies en wat er ons deze week allemaal te wachten stond; heeeel veel toffe excursies en heeeel veel kou. 😂

De huisjes waarin we sliepen waren heel erg schattig met een klein keukentje, woonkamer met houtkachel, badkamer met sauna en een veranda met een bbq! Eenmaal gesetteld gingen we onze kleding ophalen, want met temperaturen van -30 waren een extra pak, handschoenen en warme Snowboots meer dan welkom! 🥶

We hadden nog even wat vrije tijd voordat het donker werd. De dagen zijn in februari in Finland al wat langer, het is ongeveer licht tussen half 8 en half 4. We gingen de omgeving eventjes verkennen (zaten redelijk in de middel of nowhere) en namen sleetjes mee! 🛷 Achter onze huisjes zat een klein skigebied met een restaurantje dus gingen we even lekker sleeën en wat drinken. ☕️

Het avondeten en ontbijt hadden we steeds in een restaurant in de buurt, een heel goed buffet met iedere dag nieuwe gerechtjes. Heeeel veel verse vis 🤤, groentes en fruit. Echt top! We gingen dus even wat eten en het plan was daarna om lekker nog wat te drinken in de huisjes en naar bed te gaan, we waren namelijk al sinds 1:00 wakker. 😴

MAAR, toen we net aan een drankje zaten, gingen ineens alle alarmen af: NOORDERLICHT TIJD. 🥹

We schrokken ons kapot haha, de eerste avond en meteen zou het noorderlicht al zo goed zichtbaar zijn?! Dus de warme pakken gingen aan, camera's mee en op naar buiten. 📸 We maakten een wandeling naar een bevroren meer in de buurt, vanuit daar zou het noorderlicht goed te zien moeten zijn. Hoewel alle meters top stonden, was het helaas te bewolkt en viel er weinig te zien.. Dus na een tijdje besloten we weer terug te gaan en lekker te gaan slapen.

Dag 2, 06/02/2024 - Skiën

Vandaag was rustig, we hadden 1 rustdag in de planning en die hadden we meteen vandaag haha! Wel heel fijn want we konden lekker een beetje langer slapen, rustig ontbijten en kijken waar we zin in hadden. 😴 🥐

Het weer was echt top en we waren de vorige dag al gaan kijken bij de skipiste, dus het skiën was wel een beetje gaan kriebelen. 🥹🎿 Wij gingen vroeger altijd met het gezin op skivakantie, maar dat was inmiddels wel weer wat jaartjes geleden dussss besloten we dat we lekker gingen skiën!

Dit was echt een top keuze, zo leuk om het het hele gezin weer eens lekker te skiën, en doordat het zo koud was, waren de sneeuwcondities echt perfect. 🌨️ Het was ook super rustig, dus we hadden bijna een privé piste. 🥹

Tussen de middag gingen we lekker wat eten bij een restaurantje onder aan de piste, waarna we weer lekker door gingen met skiën. ⛷️ Op een gegeven moment begon de zon met zakken en werd het echt heel erg koud dus besloten we dat het mooi was geweest en gingen we weer lekker opwarmen in het huisje en klaarmaken voor het avondeten.

In de avond stonden de noorderlicht-metertjes weer goed én was het niet bewolkt, dus we gingen weer naar hetzelfde bevroren meer als de dag ervoor. Dit keer alleen iets beter voorbereid, want we hadden gezien dat er een heel leuk hutje stond aan de rand van het meer waar je een vuurtje kon stoken en kon zitten. Dus een sleetje vol met hout en kranten voor een kampvuur en de rugzakjes vol met biertjes, thee en lekkers gingen mee. 🪵 🍻 Ohja de camera's, GoPro en statief natuurlijk ook, want als dat noorderlicht er is willen we dat natuurlijk wel vastleggen. 😁

We hadden het vuurtje pas net branden tot we snel naar buiten moesten, want HET NOORDERLICHT WAS DAAR! 🥹 Echt zo bijzonder om te zien! Het waren echt groene banen door de lucht heen die leken te bewegen. En het kwam gewoon vaker terug, dus om de beurt gingen we buiten gluren of het er weer was en werden veel foto's gemaakt. Bucketlist item; check! 🫶🏻

Dag 3, 07/02/2024 - Huski tour

De eerste excursie stond gepland, we konden niet wachten! 🌟 Als eerste stond de husky-tour gepland en toen we aankwamen lopen bij de startlocatie konden we ze al horen blaffen. 😂 HELP! Haha nee er werd ons verteld dat ze zo hard blaffen, omdat ze heel enthousiast zijn en zin hebben om te gaan rennen. 🐕

In tweetallen kregen we een slee en 6 honden ervoor. Eentje begon met zitten in de slee, de ander stond achterop om te remmen wanneer we te snel gingen en mee te stoppen als het voor de honden te zwaar werd. 🛷 We reden een prachtige route, midden door de natuur. Het was heel erg koud, maar de zon scheen en we hadden dekens in de slee (en heel veel kleding, 2 paar sokken, 2 paar handschoenen en hand- en voetwarmers haha) dus het was eigenlijk prima te doen!

Halverwege de route was het tijd voor pauze. De honden konden even uitrusten en wij ook. Rondkijken, foto's maken en genieten is hard werken hè haha. De guides maakten in de sneeuw een vuurtje en wij legden onze rendiervellen eromheen en gingen lekker zitten. Er werd verse soep met zalm en aardappel voor ons gemaakt. Normaal gesproken klinkt dit niet als iets wat ik heel erg lekker zou vinden, maar het smaakte nu echt heerlijk! Daarna kregen we nog een lekkere kop koffie en waren we weer helemaal opgewarmd om verder te gaan met de tour.

We wisselden van bestuurder van de slee en reden deel twee van de geweldig mooie route met de honden. De honden hadden zoveel energie en steeds als we even moesten stoppen begonnen ze hard te blaffen en te trekken aan de slee omdat ze zo graag weer verder wilden rennen. Ik weet niet of het door het enthousiasme kwam of door het eten dat ze krijgen, maar ze lieten onderweg ook regelmatig wat vallen van achter, dat was wat minder ontspannen, rook niet heel fris haha.

Na een geweldige dag kwamen we weer terug bij het beginpunt van de tour en namen we afscheid van de guides en honden. Wat een bijzondere dag!

We gingen lekker opfrissen en chillen in ons huisje. In de avond aten we wat in het restaurant, maakten we een vuurtje en speelden we spelletjes in het huisje. Geen noorderlicht alarm vanavond, dus konden we heerlijk rustig gaan slapen en nagenieten van deze eerste geweldige excursie.

Dag 4, 08/02/2024 - Langlaufen

Excursie nummer 2: langlaufen stond op het programma vandaag! We hadden dit allemaal nog nooit gedaan, maar hadden er wel super veel zin in. We hadden al veel langlauf gleuven gezien onderweg, dus verheugden ons op een prachtige route. Ietsjes minder kleding aan vandaag, het was nog steeds super koud, maar als het goed is gingen we wat bewegen vandaag dus bleven we iets warmer haha, en klaar om te gaan!

Deze excursie bleek nog veel leuker dan verwacht! In plaats van de paden te volgen, gingen we kris kras door de wildernis heen. Met de lange ski's konden we eenvoudig op plekken komen, waar dat zonder ski's echt geen mogelijkheid was omdat je meteen diep in de sneeuw zou zakken. Ook dat gebeurde natuurlijk regelmatig haha.

De gids van deze dag maakt het plaatje wel echt compleet. Hij was zo enthousiast en vertelde ons van alles over de natuur, zijn leven, liet ons sporen zien en zelf stukken van de route bedenken. Tussendoor een korte stop voor een warme bessensap en wat chocolaatjes, hij had aan alles gedacht.

Na een flinke tour door de bossen en over bevroren meren, kwamen we aan bij een houten hutje waar we gingen lunchen. De guides zorgden wederom voor alles: vuurtje, soep met rendiervlees, een broodje en een lekker koffietje met koekje. Rendiervlees viel niet bij iedereen in de smaak haha, maar nu we hier zijn moeten we het zeker proberen! Ook hier werden weer veel verhalen verteld door onze gidsen, zo interessant om veel te leren over dit land en hoe deze mensen leven met zoveel natuur en zoveel kou.

Ook al hadden we bij het vuur gezeten, door de kou buiten kregen we het ook binnen erg koud. Snel weer aankleden dus en door met het laatste stukje langlaufen. Bij een prachtige zonsondergang liepen we weer terug naar het beginpunt en waren we bij terugkomst weer helemaal opgewarmd én voldaan! Perfecte dag hoor!

In de avond gingen we er weer op uit, metertjes stonden goed, dus het zou weer een geluksavond worden inclusief noorderlicht haha. De blokken hout en kranten gingen weer mee op de slee, net zoals de blikjes bier, flesjes sterke drank en theetjes om warm te blijven. We hadden een hele fijne avond in het hutje aan het meer, maar helaas geen noorderlicht.

Dag 5, 09/02/2024 - Sneeuwscooter rijden

Deze dag stond er iets heel tofs op het programma, namelijk: SNEEUWSCOOTER RIJDEN!

Hier hadden we echt méga veel zin in! Aangezien we pas om 13:00 begonnen met deze activiteit, hadden we de ochtend vrij. We besloten lekker ietsjes langer te slapen en wat later te ontbijten. Daarna gingen Stijn en ik samen voor een wandeling richting het meer. Aan het meer lag namelijk een camping en aangezien Anouk tegenwoordig werkt voor de 'Camping Club' moest ze hier natuurlijk eventjes voorbij.

De camping was druk bezocht haha, er stonden veel caravans klaar! Ze waren alleen allemaal ingesneeuwd en er waren maar weinig mensen te herkennen. Heel erg logisch natuurlijk met temperaturen van -30! Wel leuk om even wat fotootjes te maken én een rondje over het meer te lopen nu het licht is. We hadden lekker thee meegenomen, dus het was een fijne ontspannen ochtend.

13:00 SHOWTIME! De sneeuwscooters stonden al klaar toen we aankwamen, alleen nog snel een helm passen en een instructie van hoe de sneeuwscooters werken en gaan met die banaan! We reden met de hele groep achter elkaar aan wat echt een prachtig gezicht was. Zo nu en dan lieten we natuurlijk even het gas los dat er een gaatje kwam en we even lekker konden gassen. Heel tof!

De route was ook echt waanzinnig, weer zoveel anders als wat we tot nu toe gezien hadden. Eerst weer door de bossen en over een bevroren meer, maar vervolgens gingen we steeds hoger en hoger waardoor er steeds meer sneeuw op de bomen lag en het nóg witter om ons heen werd dan dat we tot nu toe hadden gezien.

Halverwege de route stopten we op een prachtige plek, van waaruit je hele ver weg kon kijken. Je kon zelfs een stuk van Rusland zien vanaf hier. We liepen wat rond, maakten foto's en konden toen even opwarmen in een kleine hut met chocolademelk en kaneelbroodjes. Konden ook even naar het toilet, buiten, in -30 en op een bevroren wc bril. Maar hey, er was iig wel een hokje hier haha.

Chauffeurswissel, en weer terug! Ook achterop zitten was heerlijk. Je kon lekker rondkijken zonder op te hoeven letten en dat rondkijken is hier geen straf haha. Wat is het toch magisch mooi! Na ongeveer 3 uurtjes leverden we de sneeuwscooters (helaas!!!) weer in. We hadden de rest van de middag rust en gingen chillen in onze huisjes en de sauna. 's Avonds speelden we spelletjes en maakten we gezellig het vuurtje in ons huisje aan. Het was een relaxte dag, met flink wat actie in de middag. Perfect!

Dag 6, 10/02/2024 - Elanden tocht en ijsvissen

It's a new day! And a cold day! Vandaag is het de koudste dag met -33 in de ochtend. Moet zeggen dat de kou nog niet echt begon te wennen haha. Maar veel laagjes kleren aan, handwarmers mee en op naar de elanden. We kregen allemaal een eigen eland met slee waarmee we op pad gingen.

De route was weer waanzinnig. Veel sneeuw, door de bossen en over bevroren meren. Onderweg stopten we bij een boerderij met elanden waar we de kleine elanden gingen voeren én even een warming up want het was kouuuuud.

Daarna ging de route weer verder en stopten we na een tijdje bij een groot meer om te ijsvissen. Met een grote boor maakten we een gat in het ijs om vervolgens met een inimini hengeltje te gaan vissen. 🎣 De mannen hadden allemaal beet, bizar want het visje bevroor echt gelijk toen het boven water kwam. 😂

Na het vissen gingen we lekker lunchen, vis met aardappeltjes en een verse koffie smaakten weer top. Ook deze mensen vertelden weer zoveel leuke verhalen over het leven hier in Finnland, genieten.

We sloten de lunch af met een wedstrijdje lassowerpen om weer op te warmen en daarna ging de tocht weer terug. We chillden in onze huisjes, gingen in de sauna en koelden af in de sneeuw #bucketlistitem. In de avond deden we rustig aan. We waren allemaal moe en gingen lekker op tijd naar bed, zodat we volop konden genieten van de laatste dag in Lapland morgen.

Dag 7, 11/02/2024 - Sneeuwschoen-wandelen

De laatste dag in winterwonderland is aangebroken. Maar wel weer met iets heel leuks op de planning, waar we allemaal naar uit keken. Sneeuwschoen wandelen. Na weer een lekker ontbijtje werden we opgehaald om naar de locatie te gaan. We kregen allemaal sneeuwschoenen en stokken en wat uitleg over hoe je het makkelijkste kon lopen met van die grote 'tennis-rackets'. onder je voeten.

Er gingen vandaag 2 gidsen mee en die waren weer net zo enthousiast als alle andere gidsen deze week. Zo leuk! Daar krijg je meteen zelf ook goede energie van. Het begin van de route was vooral omhoog, met de fijne gedachte, dan gaat het straks weer naar beneden haha. 😂 Maar de route was weer super mooi. En bizar hoe gemakkelijk je met sneeuwschoenen door de diepe sneeuw kunt lopen.

Onderweg stopten we regelmatig om te genieten van het uitzicht, foto's te maken of lekker ergens vanaf te springen en te rennen door de sneeuw. De gidsen waren super ervaren en wisten de mooiste plekjes te vinden. Tussen de middag kregen we een worstje om te bakken boven het vuur en hamburgers van rendiervlees. Laten we het erop houden dat je moet houden van de smaak van rendiervlees, het viel niet bij iedereen evengoed in de smaak. 🥲 Maar het koffietje wat we naar afloop kregen, smaakte weer heerlijk.

Weer genoeg energie en opgewarmd voor het laatste deel van de tocht, vooral naar beneden! We vonden prachtige paden, stukken om naar beneden te springen en eindigde langs een bevroren meer. Het was weer een bijzonder mooie dag.

Na afloop dronken we nog een biertje in de locale pub, om deze geweldige vakantie af te sluiten. De vakantie zat er nog niet helemaal op, want we hadden nog een avond over, maar die bestond vooral uit gezellig voor de laatste keer eten met zijn alle en spulletjes inpakken.

Het was echt een hele bijzondere week in een omgeving waar je jezelf gewoon moeilijk iets bij voor kunt stellen voordat je er bent geweest. We zijn al vaak op wintersport geweest en hebben al veel sneeuw gezien in ons leven maar zoveel sneeuw echt nog nooit. Alle bomen waren wit en zodra je per ongelijk ergens langs het pad liep, zakte je gelijk tot je heupen in de sneeuw.

Ook de activiteiten waren heel bijzonder, allemaal dingen die we nog nooit hadden gedaan. En ook al ga je overal met een groep naartoe, het voelt totaal niet toeristisch omdat de gidsen allemaal zo dankbaar zijn dat ze je mogen laten en vertellen zien hoe ze leven. Echt super om dit met zijn alle zo mee te maken! Een reis die we niet meer zullen vergeten en we sluiten het zeker niet uit dat we deze reis ooit nog eens zullen maken.

Dankjewel voor het lezen!

Hopelijk vonden jullie het leuk om een inkijkje te krijgen in hoe een week Fins-Lapland eruit kan zien. Mochten jullie vragen hebben, kun je ons altijd een berichtje sturen via instagram: